|
|||
|
|||
Alerta
nº 42 – Abril 2023 |
AVANÇOS
INSTITUCIONALS |
|
|
|
S'ha
presentat les propostes legislatives per a aplicar la reforma més completa de
la governança econòmica de la UE des del període que va seguir a la crisi
econòmica i financera. L'objectiu clau és reforçar la sostenibilitat del
deute i promoure un creixement sostenible i integrador mitjançant
reformes i inversions. Les línies principals són una major responsabilització nacional
amb plans globals a mitjans termini, basat en normes comunes de la UE, normes
més senzilles que tinguen en compte els diferents reptes en matèria de
política fiscal, facilitats per a reformes i Inversions en pro de les
prioritats de la UE i l'establiment de medis de control per a un compliment
eficaç. S'espera que aquestes propostes siguen confirmades pel Consell i el
PA en 2023. |
PACTE VERD EUROPEU |
|
|
|
Dret
a la reparació dels consumidors |
|
La
Comissió ha proposat un conjunt de normes comunes que
promouen la reparació de productes tant dins de la garantia jurídica, com
fora d'ella de maneres barates i senzilles. En
elles es preveu l'obligació dels productors d'informar els consumidors
sobre els productes que estiguen obligats a reparar ells mateixos, una plataforma
de reparació en línia que posarà en contacte a consumidors amb tallers de
reparació i venedors de productes renovats, un formulari europeu
d'informació sobre reparació que els consumidors podran sol·licitar a
qualsevol taller de reparació i un estàndard de qualitat europea dels
serveis de reparació. |
|
Acord sobre la reducció de les emissions del
transport marítim |
|
El Consell i el Parlament han aconseguit un
acord polític sobre el nou Reglament “FuelEU Maritime”,
amb la finalitat de garantir una disminució gradual d'emissions, des d'un 2%
en 2025 fins a un 80% en 2050. Aquest reglament inclou: límits màxims a la
intensitat anual de gasos d'efecte d'hivernacle de l'energia utilitzada
pels vaixells, requisit de zero emissions en el punt d'atracada,
innovació i desenvolupament de noves tecnologies de combustible i el mecanisme
voluntari d'acumulació. L'acord complementa l'acord provisional
aconseguit el 18 de desembre de 2022 per a incloure les emissions del
transport marítim en el règim de comerç de drets d'emissió de la UE (RCDE
UE). |
|
Implantació
d'una infraestructura per a combustibles alternatius |
|
El
Consell i el Parlament han aconseguit un acord polític sobre el Reglament per a implantació
d'infraestructures amb la finalitat d'augmentar el nombre d'estacions
de recàrrega elèctrica i proveïment de carburant d'hidrogen en el sector
del transport per carretera, per al subministrament d'electricitat en port en
els ports marítims i fluvials i per al subministrament d'electricitat a les
aeronaus estacionades. Tot això d'accés públic i en particular a través dels
principals corredors i centres de transport de la UE, amb l'objectiu
d'arribar a la reducció del 55% d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle
en 2030. |
|
Legislació
climàtica per a reduir les emissions |
|
La
comissió ha adoptat uns textos legislatius amb l'objectiu d'aconseguir la neutralitat
climàtica: revisió de la Directiva sobre el règim de
comerç de drets d'emissió (RCDE), un nou Fons Social per al Clima dotat amb 86.700 milions
d'euros per a fer costat als més vulnerables en la transició ecològica, un nou
Mecanisme d'Ajust en Frontera per Carboni
(MAFC) per a garantir que les importacions també paguen
un preu just del carboni, i un règim de comerç de drets d'emissió separat
per a l'ús de combustible en el transport per carretera i els edificis. |
UNA EUROPA
ADAPTADA A L’ERA DIGITAL |
|
|
|
Acord
sobre la Llei Europea de Xips |
|
Després de la proposta de la
Comissió, l'acord sobre la Llei Europea de Xips
reforçarà les activitats de fabricació en la Unió, estimularà l'ecosistema
europeu de disseny i donarà suport a l'expansió i la innovació en
tota la cadena de valor. Mitjançant la Llei Europea de Xips, la Unió Europea
pretén aconseguir el seu objectiu de duplicar la seua quota de mercat actual
fins al 20% en 2030. L'accés al finançament es garantirà a través d'un
Fons de Xips i un mecanisme específic d'inversió en capital i inversió
en semiconductors creat amb càrrec a InvestEU, tal com s'indica en la Comunicació sobre
la Llei Europea de Xips. |
|
Reglament
delegat sobre l'accés a les dades |
|
El nou marc per a l'accés dels investigadors a
les dades de les grans plataformes en línia i els grans motors de cerca és
una mesura clau de la Llei de Serveis
Digitals per a augmentar la transparència i
la responsabilitat de les plataformes. La Comissió adoptarà actes
delegats per a especificar en major mesura les condicions en les quals han
de compartir-se les dades, els fins per als quals poden
utilitzar-se i els procediments pertinents, tenint en compte els drets
i interessos dels agents implicats i, si és necessari, mecanismes consultius
independents. |
|
Educació
digital i oferta de capacitats digitals |
|
La Comissió ha adoptat dues propostes de
Recomanació del Consell en el context de l'Any Europeu de les Competències. La primera
proposta, de “Recomanació del
Consell sobre els factors facilitadors clau per a l'èxit de l'educació i la
formació digitals” demana a tots els
Estats membres que garantisquen un accés universal a l'educació i formació
digitals inclusives i d'alta qualitat per a abordar la bretxa digital,
que s'ha fet més evident després de la crisi de la COVID-19. La segona
proposta, de “Recomanació del
Consell sobre la millora de la provisió de capacitats digitals en l'educació
i la formació” demana a tots els
Estats membres que comencen prompte ensenyant capacitats digitals
d'una manera coherent en tots els nivells d'educació i formació. La Comissió
durà a terme un projecte pilot de reconeixement del Certificat Europeu
de Capacitats Digitals. |
|
Proposta
de Llei de Cibersolidaridad de la UE |
|
La Comissió ha adoptat una proposta de Reglament sobre la
Llei de Ciberseguretat de la UE i una modificació
específica del Reglament de
Ciberseguretat. L'objectiu és
reforçar la solidaritat a escala de la UE a l'hora de detectar, afrontar i
superar els incidents de seguretat importants. Tot això mitjançant la creació
d'un Ciberescut Europeu (infraestructura paneuropea formada per
centres d'operacions de seguretat nacionals i transfronterers en tota la UE)
i un Mecanisme de Ciberemergencia global, que inclourà mesures de
preparació, la creació d'una nova reserva de ciberseguretat de la UE i la
prestació d'ajuda financera en favor de l'assistència mútua. |
UNA
ECONOMIA AL SERVEI DE LES PERSONES |
|
|
|
Criteris
comuns contra el blanqueig ecològic i les declaracions mediambientals
enganyoses |
|
La Comissió ha proposat una Directiva perquè
els consumidors gaudisquen d'una garantia més sòlida sobre els productes
ecològics. Per a això, la proposta determina unes
normes mínimes sobre la manera de fonamentar i comunicar les “declaracions
ecològiques” per a les empreses. La proposta també tracta de regular les
etiquetes mediambientals, ja que els consumidors senten confusió i
desconfiança davant la ingent quantitat que existeixen actualment. |
|
Millora
de l'entorn empresarial amb més transparència i menys burocràcia |
|
La Comissió ha realitzat una Proposta de
Directiva dirigida a la reducció de la burocràcia i
la càrrega administrativa, i la millora de la transparència i confiança en
les empreses transfrontereres. Les normes proposades contemplen: l'aplicació
del principi de “només una vegada” sistema
d'interconnexió dels registres empresarials (BRIS), un certificat de
societat de la UE, un model estàndard multilingüe de poder de representació
digital de la UE, supressió de tràmits, garantir que s'oferisca al
públic informació important, exacta, fidedigna i actual sobre les
empreses, i facilitar la cerca d'informació a través de BRIS i altres
dos sistemes de la UE. |
|
Índex
de competitivitat regional 2022 |
|
La Comissió ha publicat l'índex de
competitivitat regional de 2022 (ICR). Aquest mostra que
continua havent-hi grans diferències entre les diferents regions de la UE.
D'una banda, la competitivitat regional ha millorat a les regions menys
desenvolupades, mentre que els resultats de les regions en transició han
sigut més desiguals. Les regions més desenvolupades continuen sent les
regions amb millors resultats. No obstant això, els valors més baixos
continuen concentrant-se a les regions menys desenvolupades dels Estats
membres orientals de la UE. |
|
Reforma
del marc de gestió de crisis bancàries i garantia de depòsits |
|
La Comissió ha adoptat una proposta de modificació
d'un paquet de normes per a augmentar
la resiliència de l'actual marc de gestió de crisis bancàries i garantia
de depòsits de la UE, centrant-se en els bancs mitjans i xicotets. Els
objectius de la proposta són: preservar l'estabilitat financera i protegir
els diners dels contribuents facilitant l'ús de sistemes de
garantia de depòsits en situacions de
crisis, protegir l'economia real enfront de les repercussions de les fallides
bancàries amb resolucions menys pertorbadores a les liquidacions per als
clients, podent accedir als seus comptes mitjançant la seua transferència a
un altre banc, i millor protecció dels dipositants harmonitzant les
normes sobre aquest tema. |
|
Pròrroga
de l'excepció ibèrica |
|
La Comissió ha decidit prorrogar, amb
algunes modificacions, fins al 31 de desembre de 2023, en el marc de l'article 107.3b
del TFUE i als principis generals establits en el
Marc Temporal de Crisi i Transició, la decisió de juny de 2022, per la qual va
aprovar una mesura per a reduir els costos dels inputs de les centrals elèctriques
alimentades amb combustibles fòssils a Espanya i Portugal i amb això els
seus costos de producció i, en última instància, el preu en el mercat
majorista de l'electricitat, en benefici dels consumidors. |
UNA EUROPA MÉS FORTA AL MÓN |
|
|
|
Major cooperació entre la UE i Noruega |
|
Tal com es desprén de la declaració
de Von der Leyen,
la UE i Noruega han format hui una Aliança Verda per a reforçar la
seua acció conjunta pel clima, els seus esforços de protecció del medi ambient
i la seua cooperació en matèria de transició cap a una energia i indústria
netes. Aquesta aliança se centrarà en intensificar els esforços de lluita
contra el canvi climàtic, intensificar la cooperació en temes de medi
ambient, donar suport a la transició industrial ecològica o descarbonitzar
el sector del transport entre altres mesures. |
|
Reunió d'alt nivell entre la UE i la Xina |
|
En el pla econòmic, la Xina és el primer
interessat a ressuscitar un acord
d'inversions
que va pactar amb Brussel·les, després de set anys de negociacions, al
desembre de 2020, i que en un context de guerra comercial amb els EUA i
reconfiguració econòmica mundial permet a Europa jugar les seues pròpies
bases. Pel que respecta a Ucraïna, els socis europeus estan obligats a
buscar eixides que posen fi a una guerra que no sols està causant una
incalculable tragèdia humana, sinó que també constitueix una amenaça directa. |
PROMOCIÓ DEL NOSTRE ESTIL DE VIDA EUROPEU |
|
|
|
Projecte
per a lluitar contra l'antisemitisme a través de l'educació |
|
Comença un nou projecte
de dos anys de duració dedicat a ajudar professors i educadors a lluitar contra les
teories conspiradores i l'antisemitisme a les aules. El projecte és finançat pel programa Erasmus+ i la Unesco s'encarrega de la seua execució en col·laboració amb l'Oficina d'Institucions
Democràtiques i Drets Humans (OIDDH) de l'OSCE. |
un nou impuls a la democràcia |
|
|
|
Iniciativa
Ciutadana Europea per una millor protecció dels cavalls |
|
La
Comissió ha registrat la iniciativa ciutadana europea “End The Horse Slaughter Age”. Els promotors demanen que la Comissió
propose legislació que prohibisca el sacrifici de cavalls, així com la
seua cria i exportació per a la producció de pells, cuir o carn, o per a la
fabricació de medicaments o altres substàncies. També demanen que es
prohibisca el transport a llarga distància de cavalls en tota Europa
per al seu sacrifici i que es preserve als cavalls d'un treball excessiu o
d'un ensinistrament dur. |
CÚRIA |
|
|
|
Sol·licitud de reagrupació familiar |
|
El Dret de la UE
s'oposa a una normativa nacional que requereix que els membres de la família
del reagrupant compareguen personalment, en particular els d'un
refugiat reconegut com a tal. El Tribunal de Justícia precisa que el
procediment de sol·licitud de reagrupació familiar es desenvolupa per fases,
podent els Estats membres requerir la compareixença personal dels membres de
la família del reagrupant en fases més avançades. |
|
Protecció
dels consumidors |
|
El
Tribunal de Justícia determina que les autoritats reguladores nacionals de
l'energia poden estar facultades per a imposar a les empreses elèctriques la devolució
de les quantitats que s'hagen percebut incomplint les exigències
relatives a la protecció dels consumidors. |
|
Difusió
en directe per videoconferència de les classes d'ensenyament escolar públic |
|
El
Tribunal de Justícia considera que el tractament de dades personals de
docents en el marc de la difusió en directe per videoconferència de les
classes d'ensenyament públic que imparteixen està comprés en l'àmbit
d'aplicació material del Reglament general de protecció de dades. |
CONSULTES PÚBLIQUES |
|
|
|
Consultes
públiques obertes |
|
Aquestes són son les consultes públiques
destacades, a través de les
quals els ciutadans i les empreses poden compartir els seus punts de vista
sobre les noves polítiques de la UE i la legislació vigent. |
Aquesta Alerta ha sigut elaborada per l'equip de Europe
Direct Comunitat Valenciana, (Daría Terrádez, Ana Enguídanos, Ángel
González, Sheila Álvarez i José M. Ferrer), basant-nos
en les publicacions de les institucions de la Unió Europea. Per a qualsevol
suggeriment, o si desitja donar-se de baixa de les nostres publicacions, pot
contactar-nos en l'adreça europedirect_pre@gva.es Copyright
de les imatges: © European Union 2023 |