|
|||
|
|||
Alerta
nº 44 – juliol 2023 |
AVANÇOS
INSTITUCIONALS |
|
|
|
Espanya presidirà el Consell de la Unió
Europea durant sis mesos, des de l'1 de juliol de
2023 fins al 31 de desembre d'aquest mateix any. És
la cinquena vegada que Espanya presideix la
Unió Europea. Durant aquest període, Espanya haurà
de coordinar les formacions del Consell (excepte la d'Afers exteriors) i els
diferents comités. La presidència del Consell de la Unió Europea és una
funció molt valuosa en la qual Espanya tindrà un paper coordinador
imprescindible per a donar resposta a les necessitats i reptes de la Unió.
Tota la informació i calendari en la pàgina de la Presidència. |
|
Consell
Europeu de 29 i 30 de juny |
|
Els
dirigents de la UE s'han reunit tractant els següents temes: Suport a Ucraïna, seguretat i defensa,
dimensió exterior de la migració. En
aquest marc, també han compartit amb el secretari general de l'OTAN, Jens Stoltenberg, un esmorzar
de treball per a parlar sobre la cooperació entre la UE i l'OTAN i la
seguretat euroatlàntica. El president d'Ucraïna, Volodímir Zelenski, s'ha
dirigit als dirigents per videoconferència. També
van aprofitar l'ocasió per a preparar la cimera UE-CELAC que es va celebrar a
Brussel·les al juliol i va congregar a dirigents de la UE i del bloc regional
dels Estats d'Amèrica Llatina i el Carib, i per a adoptar conclusions sobre
la Xina i el Mediterrani Oriental. |
|
Eleccions
europees de 2024: quinze escons més, dos per a Espanya |
|
El
Consell ha aprovat la modificació de la proposta del Parlament Europeu sobre la
nova composició de la Cambra, que passaria a tindre 720 escons, amb
vista a les eleccions europees de juny de 2024. L'augment
busca tindre en compte els canvis demogràfics des de les eleccions de 2019. La
composició del Parlament es revisa abans de cada elecció i ha de respectar
els principis establits en els Tractats (és a dir, màxim de 750 eurodiputats més
la presidenta o el president, un mínim de 6 escons per país i màxim de 96, i
el principi de «proporcionalitat regressiva») i tindre en compte les dades
més recents sobre població. Aquesta proposta ha de ser aprovada per
unanimitat del Consell Europeu i posteriorment ser confirmada de nou pel
Parlament. |
La Unió Europea continua treballant en tots els fronts
per a fer costat a Ucraïna |
|
|
|
Suport a Ucraïna en el Consell Europeu de 29 i 30 de juny |
|
El
consell Europeu va adoptar unes conclusions sobre el suport a Ucraïna i
seguretat i defensa: La UE continuarà proporcionant a Ucraïna
suport militar sostenible durant el temps que siga necessari, en particular
mitjançant la seua Missió d'Assistència Militar específica a Ucraïna i el
Fons Europeu de Suport a la Pau, fons extrapressupostari
per a previndre conflictes i consolidar la pau. Així
mateix, s'ha subratllat la necessitat de garantir un suport financer estable,
previsible i sostenible durant els pròxims anys, el manteniment de les
sancions a Rússia i l'exigència de plenes responsabilitats per les
conseqüències de la guerra. |
|
Comença a funcionar el Centre Internacional per a l'Enjudiciament del
Crim d'Agressió contra Ucraïna |
|
El
Centre Internacional per a l'Enjudiciament del Crim d'Agressió contra
Ucraïna ha començat ja a funcionar a la Haia, en la seu de l'Agència
de la Unió Europea per a la Cooperació Judicial Penal (Eurojust). Aquest Centre, acabat de crear amb el
suport de la Comissió, serà clau per a investigar el crim d'agressió de Rússia contra Ucraïna i
facilitar la preparació d'expedients per a futurs judicis. Està compost
per fiscals nacionals seleccionats que ja participen en l'equip conjunt
d'investigació, al qual el Centre està vinculat en el seu funcionament. |
PACTE VERD EUROPEU |
|
|
|
Economia
circular per als productes tèxtils |
|
La
Comissió proposa normes perquè els productors siguen
responsables de tot el cicle de vida dels productes tèxtils i
per a donar suport a la gestió sostenible dels residus tèxtils en tota la UE.
D'acord amb la nova Directiva, els productors cobriran els costos de la
gestió dels residus, la qual cosa també els incentivarà per a augmentar la
circularitat dels seus productes. La quantitat que pagaran els productors al
règim de responsabilitat ampliada del productor s'ajustarà en funció del
comportament mediambiental dels productes tèxtils, principi conegut com a
«modulació ecològica». A més, s'abordarà en un nou Reglament, la qüestió de les exportacions il·legals
de residus tèxtils a països mal equipats per a gestionar-los. |
|
La Comissió ha proposat un paquet de mesures per a un ús sostenible dels recursos naturals clau: un acte legislatiu sobre el seguiment dels sòls que situarà a la UE en el camí cap a uns sòls sans d'ací a 2050, recopilant dades sobre la salut dels sòls i posant-los a la disposició dels agricultors i altres gestors del sòl; una proposta sobre noves tècniques genòmiques; una proposta sobre materials de reproducció vegetal i forestal i una proposta sobre els residus tèxtils; i finalment una altra sobre el desaprofitament d'aliments. |
|
Cap
a la sostenibilitat del transport de mercaderies |
|
La
Comissió proposa mesures perquè el transport de mercaderies siga més eficient
i sostenible, millorant la gestió de les infraestructures
ferroviàries mitjançant un nou reglament, oferint majors incentius als camions de baixes emissions i
proporcionant informació més precisa sobre les emissions de gasos d'efecte
d'hivernacle procedents del transport de mercaderies a través d'una metodologia comuna. L'objectiu
és contribuir a l'objectiu de reduir les emissions procedents del transport
en un 90% per a 2050, tal com s'estableix en el Pacte Verd Europeu, i
permetent al mateix temps que el mercat únic de la UE continue creixent. |
|
Nova
ambició climàtica de l'OMI |
|
La
Comissió acull amb satisfacció l'acord aconseguit en l'Organització Marítima
Internacional (OMI) de revisar la seua estratègia de 2018 sobre la reducció
de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle (GEI) dels vaixells. L'estratègia revisada de 2023 estableix un objectiu de zero emissions
netes dels vaixells «per a o entorn de 2050, és a dir, prop d'aqueix any». |
UNA
EUROPA ADAPTADA A L’ERA DIGITAL |
|
|
|
Estratègia
de la UE per a liderar la web 4.0 i els mons virtuals |
|
La Comissió ha adoptat una nova estratègia sobre la web 4.0 i els mons
virtuals per a liderar
la pròxima transició tecnològica i garantir un entorn digital obert, segur,
fiable, just i inclusiu per als ciutadans, les empreses i les administracions
públiques de la UE. L'estratègia s'ajusta als objectius per a
2030 del programa estratègic de la Dècada Digital i tres dels seus pilars clau de la digitalització: capacitats,
empreses i serveis públics. El quart pilar, les infraestructures, s'aborda en
el paquet de connectivitat de la Comissió i els seus esforços més amplis en matèria de computació, computació
en el núvol i capacitats en la vora. |
|
Circulació
de dades UE-EUA amb seguretat i confiança |
|
La Comissió Europea ha adoptat la seua decisió
d'adequació relativa al Marc de Privacitat de
Dades UE-EUA. La decisió conclou que els Estats Units
garanteixen un nivell de protecció
adequat (equiparable al de la Unió Europea) de les
dades personals transferides de la UE a empreses estatunidenques a l'empara
del nou marc. Sobre la base de la nova decisió d'adequació, les dades de
caràcter personal podran circular de manera segura des de la UE a les
empreses estatunidenques que participen en el Marc, sense la necessitat
d'establir garanties addicionals de protecció de dades. |
|
Acord
sobre la Llei de Dades |
|
S'ha aconseguit un acord polític
entre el Parlament Europeu i el Consell de la UE sobre la Llei de Dades, proposta per la
Comissió al febrer de 2022. La Llei de Dades té per objecte estimular
l'economia de les dades de la UE desbloquejant les dades industrials,
optimitzant la seua accessibilitat i ús, i fomentant un mercat europeu del
núvol competitiu i fiable. El seu objectiu és garantir que els beneficis de
la revolució digital arriben a tots. |
UNA
ECONOMIA AL SERVEI DE LES PERSONES |
|
|
|
Accés
a bitllets i monedes en euros i nou format digital de l'euro |
|
La Comissió Europea ha presentat dues propostes per a garantir que
els ciutadans i les empreses puguen continuar accedint a bitllets i monedes
en euros i pagant amb ells en tota la zona de l'euro, i per a establir el
marc d'un possible nou format digital de l'euro que el Banc Central Europeu
podria emetre en el futur, com a complement de l'efectiu. La primera proposta legislativa garantirà que
tots els ciutadans tinguen llibertat per a
triar el seu mètode de pagament, a més d'accés a
serveis bàsics de subministrament d'efectiu, garantint així la inclusió
financera dels grups vulnerables que tendeixen a dependre més dels pagaments
en efectiu, com ara les persones majors. La segona proposta legislativa pretén introduir un euro
digital com a complement de l'efectiu, que
oferiria als consumidors una solució alternativa de pagament a escala
europea, a més de les opcions existents en l'actualitat. |
|
Normes
de desenvolupament del Reglament sobre subvencions estrangeres |
|
El Reglament
d'Execució del Reglament sobre
subvencions estrangeres (RSE) limita la
càrrega administrativa relacionada amb les notificacions, en particular els
formularis de notificació. Es detalla les obligacions de
notificació de les parts, especificant la
informació que ha d'introduir-se en els formularis de les concentracions i
els procediments de contractació pública. També estableix la informació que han de
presentar les empreses en el cas que disposen de contribucions financeres
estrangeres, en els procediments de contractació pública a partir del 12
d'octubre de 2023. |
|
Revisió
voluntària de la UE de l'aplicació de l'Agenda 2030 |
|
La Unió Europea ha presentat en les Nacions
Unides la seua primera revisió voluntària
de l'aplicació de l'Agenda 2030 per al
Desenvolupament Sostenible. La revisió subratlla el compromís inequívoc de la
UE amb l'Agenda 2030 i els seus Objectius de Desenvolupament Sostenible
(ODS). Ofereix una visió general de com les accions interiors i exteriors de
la UE contribueixen a la consecució dels 17 Objectius de Desenvolupament
Sostenible (ODS), tant dins de la UE com als països socis de tot el món. Fa
balanç dels progressos realitzats, reflexiona sobre les lliçons apreses i
examina com continuar avançant en l'Agenda 2030 a escala de la UE. |
UNA EUROPA MÉS FORTA AL MÓN |
|
|
|
Acord per a impulsar la producció de munició
i míssils a la UE |
|
El Consell ha aconseguit un acord amb els
representants del Parlament Europeu sobre el Reglament
de Suport a la Producció de Municions. El Reglament acordat mobilitzarà urgentment
500 milions d'euros del pressupost de la UE per a potenciar les capacitats de
fabricació per a la producció de munició terra-terra i d'artilleria, així com
de míssils. D'aquesta manera s'assegura un augment a
llarg termini de la producció europea de munició en benefici d'Ucraïna i els
Estats membres de la UE. |
|
Acord de lliure comerç entre la UE i Nova
Zelanda |
|
L'acord
estalviarà a empreses de la UE uns 140 milions d'euros a l'any en concepte de
drets i altres càrregues. Com a resultat, es preveu que el comerç bilateral
augmente fins a un 30% en una dècada gràcies a aquest acord, amb un
creixement potencial de les exportacions anuals de la UE que pot aconseguir
els 4.500 milions d'euros. La inversió de la UE a Nova Zelanda té un
potencial de creixement de fins a un 80%. Aquest històric acord també inclou
compromisos sense precedents en matèria de sostenibilitat, per exemple, en
relació amb el respecte de l'Acord de París sobre el canvi climàtic i els
drets laborals fonamentals. |
|
Associació Digital entre la UE i la
República de Corea |
|
La UE i la
República de Corea han acordat importants mesures per a impulsar la cooperació
en pro d'una transformació digital inclusiva i resilient. Tots dos socis han
acordat col·laborar en matèria de semiconductors, informàtica d'alt rendiment
i tecnologia quàntica, xarxes 5G i posteriors, economia de plataformes,
intel·ligència artificial (IA) i ciberseguretat. |
|
La UE i el Japó reforcen la cooperació en
matèria de comerç digital i seguretat econòmica |
|
La UE i el Japó han celebrat el seu tercer
diàleg econòmic d'alt nivell,
que s'ha centrat en la seguretat econòmica i en el qual s'ha llegat a
aconseguir un enteniment comú sobre qüestions clau relacionades amb el comerç
digital i un compromís conjunt amb una economia digital oberta, lliure
d'obstacles injustificats al comerç internacional. L'Acord d'Associació Econòmica UE-Japó va
entrar en vigor fa més de quatre anys. Durant aquest període, s'ha consolidat
com la pedra angular de la relació econòmica entre la UE i el Japó. |
|
Fons Europeu de Defensa: 832 milions d'euros
en 41 projectes industrials de defensa |
|
La Comissió ha anunciat els resultats de
les convocatòries de propostes de 2022 en el marc del Fons Europeu de Defensa
(FED), que ascendeixen a 832
milions d'euros
de finançament de la UE en suport de 41 projectes conjunts de recerca i
desenvolupament en matèria de defensa en tota la UE. Els projectes seleccionats ajudaran a
continuar desenvolupant les capacitats de defensa d'alta gamma de la UE en
àmbits crítics com el combat naval, terrestre i aeri, l'alerta precoç basada
en l'espai i el ciberespai. |
|
Nou Acord d'Associació amb els Estats
d'Àfrica, el Carib i el Pacífic |
|
El Consell ha adoptat una Decisió
relativa a la signatura i a l'aplicació provisional de l'Acord d'Associació
de la Unió Europea i l'Organització dels Estats d'Àfrica, el Carib i el
Pacífic (OEACP), com a nou marc jurídic de les relacions de la UE i els seus
Estats membres amb els 79 països d'Àfrica, el Carib i el Pacífic per als
pròxims vint anys, que succeirà a l'Acord de Cotonú. Els acords abasta un gran nombre d'àmbits,
des del desenvolupament sostenible i el creixement fins als drets humans i la
pau i la seguretat. El nou acord serà signat oficialment en els
pròxims mesos per la UE, els seus Estats membres i els membres de la OEACP.
La seua aplicació provisional començarà el primer dia del segon mes següent a
la signatura. |
|
Cimera UE-Comunitat d'Estats
Llatinoamericans i del Carib, 17 i 18 de juliol |
|
Els dirigents de la UE i de la CELAC s'han
compromés a renovar la seua ja arrelada associació i han reafirmat que el
fonament d'aquesta associació és un compromís compartit
en favor de la democràcia, els drets humans i les llibertats fonamentals,
l'Estat de Dret, el multilateralisme inclusiu i la cooperació internacional
d'acord amb els principis consagrats en la Carta de les Nacions Unides i en
el Dret internacional. Junts, la UE, Amèrica Llatina i el Carib
representen més d'un terç dels membres de les Nacions Unides i constitueixen
un motor en favor d'un sistema multilateral sòlid basat en normes. |
PROMOCIÓ DEL NOSTRE ESTIL
DE VIDA EUROPEU |
|
|
|
La Comissió
proposa una identitat digital fiable i segura per a tots els europeus |
|
Tota persona tindrà dret
a tindre una cartera d'identitat
digital de la UE que siga acceptada en tots els Estats membres. Els usuaris podran
controlar quines dades personals desitgen facilitar als serveis en línia,
sobre la base d'un nou Reglament i una recomanació. Es podrà utilitzar per a
accedir a serveis en línia tant públics com privats a la UE, i en particular aquells
que requerisquen una autenticació reforçada de l'usuari. |
|
La
Comissió proposa reforçar els drets de les víctimes de delictes |
|
La iniciativa de la
Comissió Europea presentada té per objecte reforçar els drets de les víctimes
en tota la Unió Europea perquè reben suport, informació, justícia i
indemnització. La proposta d'actualització
de la Directiva vigent estableix normes mínimes que van més enllà de les adoptades en
2012 i tenen en compte l'evolució de les necessitats de la nostra societat,
així com la de la tecnologia i la justícia. |
un nou impuls a la democràcia |
|
|
|
La
Comissió ha publicat el seu quart Informe anual sobre l'Estat de Dret, que pren el pols de la situació de
l'Estat de Dret en cada Estat membre. L'Informe
inclou, com cada any, una Comunicació, que examina la situació en el conjunt de
la UE, i 27 capítols (un per país), en els quals s'analitza l'evolució en
cada Estat membre des de juliol de 2022. Inclou una avaluació de les recomanacions
proposades l'any anterior i formula, de nou, recomanacions específiques als Estats membres. |
|
Iniciativa Ciutadana Europea per a gravar les
grans fortunes |
|
La Comissió ha decidit registrar una Iniciativa
Ciutadana Europea (ICE) titulada «Gravar
les grans fortunes per a finançar la transició ecològica i social».
Els organitzadors de la iniciativa demanen
a la Comissió que establisca un impost a nivell europeu sobre les grans
fortunes en benefici de la transició ecològica i social. L'objectiu de la
iniciativa és impulsar la lluita contra el canvi climàtic i contra la
desigualtat en tota la UE. Després del registre, els organitzadors
disposen de sis mesos per a procedir a la recollida de signatures. |
|
Iniciativa Ciutadana Europea per a prohibir el
retallament i comerç d'aletes de tauró |
|
La iniciativa
ciutadana europea «Stop finning — Stop the trade»
demana a la Comissió que actue per a posar fi al comerç internacional
d'aletes de tauró soltes. La Comissió ha acollit amb satisfacció la
iniciativa i prendrà mesures en tres camps, que inclouen examinar
l'oportunitat d'adoptar una iniciativa legislativa per a posar fi al comerç
d'aletes «soltes», iniciar una avaluació d'impacte i millorar les
estadístiques pertinents. La Comissió també intensificarà l'execució de les
mesures de traçabilitat de la UE i col·laborarà amb els socis internacionals. |
CÚRIA |
|
|
|
Protecció de dades sensibles i Facebook |
|
El TJUE ha
dictaminat en un assumpte prejudical, C-252/21 que oposava a l'autoritat alemanya de competència
a Meta Platformas entorn de l'obligació derivada de
les condicions generals del servei d'acceptar que les “dades off Facebook”
per a l'ús de la xarxa social. Entre altres
aspectes, declara que el simple fet que un usuari consulte llocs d'Internet o
aplicacions que puguen revelar informació sensible no significa de cap manera
que faça manifestament públics les seues dades, en el sentit del RGPD. A més, el mateix
succeeix quan un usuari introdueix dades en tals llocs d'Internet o en tals
aplicacions o fins i tot activa botons de selecció integrats en ells, llevat
que haja manifestat expressament la seua decisió prèvia de fer que les dades
que el concerneixen resulten públicament accessibles a un nombre il·limitat
de persones. |
CONSULTES PÚBLIQUES |
|
|
|
Consultes
públiques obertes |
|
Aquestes són son les consultes públiques
destacades, a través de les
quals els ciutadans i les empreses poden compartir els seus punts de vista
sobre les noves polítiques de la UE i la legislació vigent. |
Aquesta Alerta ha sigut elaborada per l'equip de Europe
Direct Comunitat Valenciana, (Daría Terrádez, Ana
Enguídanos, Jaume Alandes i José M. Ferrer),
basant-nos en les publicacions de les institucions de la Unió Europea. Per a
qualsevol suggeriment, o si desitja donar-se de baixa de les nostres
publicacions, pot contactar-nos en l'adreça europedirect_pre@gva.es Copyright de
las imágenes: © European Union
2023 |