|
|||
|
|||
Alerta
nº 46 – octubre 2023 |
AVANÇOS
INSTITUCIONALS |
|
|
|
La
Comissió ha adoptat el seu programa de treball per a 2024, que recull els assoliments dels quatre últims
anys, resumeix les noves propostes per als pròxims mesos i presenta
importants iniciatives dirigides a reduir la burocràcia. Com
que s'ha complit més del 90% dels compromisos contrets en les orientacions
polítiques de 2019 i només queden uns mesos fins a les eleccions europees de
2024, les noves iniciatives resumides en el programa de treball es limiten a les que continuen sent necessàries
per a complir els compromisos de la Comissió o per a fer front a nous
problemes. Les iniciatives recentment propostes es basen en el discurs
sobre l'estat de la Unió de 2023 i en la carta d'intencions de la presidenta
Von der Leyen. |
|
Reunió
informal de caps d'Estat o de Govern celebrada a Granada |
|
La
reunió informal de caps d'Estat o de Govern
celebrada a Granada sota la Presidència espanyola del Consell
de la Unió Europea ha suposat una reflexió sobre les mesures necessàries
davant la perspectiva d'una possible ampliació de la UE i ha col·locat els
fonaments de l'Agenda Estratègica per al següent període legislatiu. Els
mandataris dels Vint-i-set han adoptat la Declaració de Granada, en la qual estableixen les bases de les
reflexions estratègiques que ha de fer la UE durant els pròxims mesos i es
comprometen a avançar en l'ampliació amb la finalitat d'aconseguir una UE més
forta i pròspera. La
Declaració de Granada marca l'inici del procés de definició de les
orientacions i prioritats de l'Agenda Estratègica 2024-2029. |
|
Consell
Europeu de 26 i 27 d'octubre |
|
El Consell Europeu celebrat durant els dies
26 i 27 d'octubre s'ha centrat en diversos dels temes clau que centren l'atenció dels líders de la Unió
Europea. En primer lloc, els líders europeus han adoptat conclusions sobre
Orient Pròxim, reiterant el dret d'Israel a defensar-se conforme al dret
internacional i la crida a Hamàs perquè allibere a tots els seus ostatges. També
han expressat la seua més profunda preocupació per la deterioració de la
situació humanitària a Gaza i han demanat un accés humanitari ràpid, segur i
sense obstacles per a alleujar la situació en la franja. Així
mateix, després d'un intercanvi d'opinions sobre la proposta de revisió del
marc financer pluriennal 2021-2027, els líders de la UE han convidat al
Consell de la UE a continuar amb el seu treball, amb vista a aconseguir un
acord general abans de finals d'any. D'altra
banda, el Consell ha condemnat de nou la guerra llançada per Rússia contra
Ucraïna i ha decidit que la Unió Europea continuarà prestant un ferm suport
financer, econòmic, humanitari, militar i diplomàtic a este últim país i al
seu poble durant el temps que siga necessari. El
Consell Europeu també ha celebrat un debat estratègic sobre migració. |
|
Consell
Europeu extraordinari per a abordar la situació a Orient Mitjà |
|
El
Consell Europeu s'ha reunit d'urgència, el passat 17 d'octubre, per a abordar
la situació originada per l'atroç atac terrorista perpetrat per Hamàs contra
Israel. En la roda de premsa conjunta amb el president Michel, la presidenta
von der Leyen ha efectuat una declaració institucional en la qual es condemna els atemptats de
Hamas i s'exigeix l'alliberament immediat dels ostatges. Així mateix,
denúncia l'immens sofriment que estos actes estan ocasionant al poble
palestí. La
presidenta ha recalcat que els terroristes són Hamàs, no el poble palestí.
Per tant, hem de preocupar-nos pel poble palestí i les seues necessitats
humanitàries. No hi ha contradicció a solidaritzar-se amb Israel i actuar en
favor de les necessitats humanitàries dels palestins. |
|
Reunió
informal ministerial de Comerç a València |
|
La
reunió informal ministerial de Comerç de la
Unió Europea, que va tindre lloc a la Ciutat de les Arts i les Ciències de
València el 20 d'octubre, va abordar la revisió dels acords comercials amb tercers
i va analitzar les mesures per a garantir la seguretat econòmica amb la vista
posada en la reindustrialització europea. Així
mateix, seguint els objectius de la Presidència espanyola, es va debatre
sobre els acords amb Amèrica Llatina, en concret els de la UE amb Mercosur,
amb Xile i amb Mèxic, amb la intenció de donar-los un impuls definitiu. |
|
Cimera
de líders a Albània per a fer costat als Balcans Occidentals en el seu camí
cap a l'adhesió |
|
La
presidenta von der Leyen ha indicat, en la seua declaració institucional a Tirana, que el Procés de Berlín, per a acostar
més les economies dels països dels Balcans Occidentals a la de la Unió
Europea, està desenvolupant-se satisfactòriament. No obstant això, ja ha
presentat als líders presents en el cim un Pla de Creixement que té el
potencial de duplicar la grandària d'estes economies balcàniques en esta
dècada. El
Pla té quatre pilars: incorporar als Balcans Occidentals al
Mercat Únic, que els mateixos Balcans Occidentals completen el seu Mercat
Regional Comú, que desenvolupen les reformes necessàries per a assegurar la
igualtat de condicions i que, si es fan esforços de reforma, estos seran
acompanyats d'un major finançament de la UE per a la inversió. Ha proposat un
paquet d'inversions de 6.000 milions d'euros. |
PACTE VERD EUROPEU |
|
|
|
Pla
d'Acció de l'energia eòlica |
|
Per
a aconseguir l'objectiu recentment acordat per la UE d'aconseguir almenys un
42,5% d'energies renovables per a 2030, amb l'ambició d'aconseguir un 45%
d'energies renovables, es requereix un augment massiu de la capacitat eòlica
instal·lada, passant del creixement previst en 2022, de 204 GW, a més de 500
GW en 2030. El
sector de l'energia eòlica s'enfronta a un singular conjunt de reptes, entre
ells una demanda insuficient i incerta, la lentitud i la complexitat de la
concessió de permisos, la falta d'accés a les matèries primeres, l'elevada
inflació i els preus de les matèries primeres, el disseny poc favorable de
les licitacions nacionals, la major pressió dels competidors internacionals i
els riscos respecte a la disponibilitat de mà d'obra qualificada. Esta
situació requereix una actuació immediata. Per això, tal com va anunciar la
presidenta Von der Leyen en el seu discurs sobre l'estat de la Unió el mes
passat, la Comissió Europea ha presentat el Pla d'Acció Europeu sobre l'Energia Eòlica, amb la finalitat de garantir que la
transició cap a una energia neta vaja de bracet de la competitivitat
industrial i que l'energia eòlica continue sent un exemple d'èxit europeu. |
|
La revisió
del Pla Estratègic Europeu de Tecnologia Energètica (Pla EETE)
contribuirà a harmonitzar els objectius estratègics originals del Pla EETE
amb el Pacte Verd Europeu, el Pla REPowerEU i el Pla Industrial del Pacte
Verd, en particular la Llei sobre la indústria de zero emissions netes. Garantirà
un enfocament coordinat
per a aconseguir els objectius de descarbonització d'Europa, donar suport a
les tecnologies estratègiques de zero emissions netes, construir un futur
energètic sostenible i resilient, i desenvolupar la competitivitat industrial. Creat en 2007, el Pla EETE ha sigut crucial
per a donar suport al desenvolupament de tecnologies energètiques netes,
eficients i competitives en termes de costos mitjançant la coordinació i la
col·laboració en investigació i innovació en energies netes entre la
indústria europea, el món acadèmic i els governs nacionals. |
|
La
Comissió proposa mesures per a reduir la contaminació per microplàstics |
|
La
Comissió ha proposat per primera vegada reglaments per a evitar la contaminació per
microplàstics deguda a l'alliberament involuntari de grànuls de plàstic. La proposta té per objecte garantir que
tots els operadors que manipulen grànuls a la UE adopten les mesures
preventives necessàries. S'espera que això reduïsca l'alliberament de grànuls
fins a un 74%, donant lloc a ecosistemes més nets, contribuint al fet que els
rius i oceans no continguen plàstic i reduint els possibles riscos per a la
salut humana. Les mesures comunes a escala de la UE també contribuiran a la
igualtat de condicions per als operadors. |
|
Objectius
més ambiciosos del Reglament de repartiment de l'esforç de la UE i estímul dels
embornals naturals de carboni |
|
El
Reglament de repartiment de l'esforç (RRE) estableix objectius de reducció
d'emissions per a la UE i els Estats membres en diversos sectors. Abasta el
transport interior (excepte l'aeri), els edificis, l'agricultura, la xicoteta
indústria i els residus. En total, les emissions afectades pel repartiment de
l'esforç representen al voltant del 60% del total de les emissions de gasos
d'efecte d'hivernacle de la UE. El
Reglament revisat exigeix a la UE que reduïsca les emissions
de gasos d'efecte d'hivernacle en estos sectors en un 40% com a mínim d'ací a
2030, en comparació amb els nivells de 2005. Això suposa un augment
considerable respecte a l'objectiu anterior de reduir les emissions en un
29%. |
UNA
EUROPA ADAPTADA A L’ERA DIGITAL |
|
|
|
El
primer informe sobre l'estat de la Dècada Digital reclama una acció
col·lectiva per a configurar la transició digital |
|
El primer informe sobre l'estat de la Dècada Digital ofereix un examen exhaustiu dels avanços de la UE cap a la consecució
de la transformació digital per a empoderar a una UE més sobirana, resilient
i competitiva des del punt de vista digital. Inclou una avaluació dels avanços
de la UE cap a la consecució dels objectius i metes d'Europa per a 2030,
centrant-se en quatre pilars principals: capacitats digitals, infraestructura
digital, digitalització de les empreses, inclòs l'ús de la intel·ligència
artificial, i digitalització dels serveis públics. També inclou el seguiment de la Declaració Europea sobre els Drets i
Principis Digitals, que recull el compromís de la UE amb una transformació digital
segura i sostenible que done prioritat a les persones. |
|
El
SEMIC 2023 aposta per una administració pública europea digital i
interoperable |
|
El 18 d'octubre Madrid va acollir la conferència anual
europea SEMIC 2023, on més de 400 experts de tot el
món van poder abordar
temàtiques com el desenvolupament d'una IA ètica i l'ús de models semàntics
per a aconseguir una administració pública eficient. La interoperabilitat va copar el centre del
debat, en el qual es van estar intercanviant visions sobre com garantir
l'accessibilitat dels serveis públics per a totes les persones,
independentment de la regió o procedència, afavorint la inclusió i reduint la
bretxa digital. A més, es va posar en comú el compromís per
aconseguir una administració pública digital i interoperable per defecte,
assenyalant les prioritats
digitals clau, a les quals se
sumen iniciatives com la Llei d'Europa Interoperable i la Llei de
Ciberseguretat, així com la promoció a través de diferents projectes dels
serveis digitals interoperables a Europa. |
|
La
Comissió envia una sol·licitud d'informació a X en el marc de la Llei de
Serveis Digitals |
|
Els serveis de la Comissió Europea han enviat a X
una sol·licitud formal d'informació en virtut de la Llei de Serveis Digitals.
Estan investigant el
compliment per part de X d'esta llei pel que fa a les
seues polítiques i pràctiques en relació amb les notificacions sobre
continguts il·lícits, la tramitació de reclamacions, l'avaluació de riscos i
les mesures per a mitigar els riscos detectats, entre altres aspectes. La Comissió pot imposar multes per informació
incorrecta, incompleta o enganyosa en resposta a una sol·licitud
d'informació. En cas que X no responga, la Comissió podrà sol·licitar la
informació mitjançant decisió. En este cas, la falta de resposta en el
termini establit podria donar lloc a la imposició de multes coercitives. |
UNA
ECONOMIA AL SERVEI DE LES PERSONES |
|
|
|
La
Comissió intensifica les seues mesures per a fer front a les penúries
crítiques de medicaments |
|
La Comissió ha adoptat un conjunt de mesures
per a previndre i pal·liar la penúria de medicaments essencials a la UE, el pròxim
hivern i més endavant. Les recents penúries crítiques, fins i tot de
determinats antibiòtics el passat hivern, indiquen que cal continuar adoptant
mesures coordinades per a superar les dificultats de proveïment i fer que les
cadenes europees de subministrament de medicaments siguen més resilients a
llarg termini. Per a preparar-se millor per a este hivern, ja
s'han pres moltes mesures, com la identificació d'antibiòtics fonamentals
(incloses formulacions pediàtriques específiques) per als quals anticipen
riscos de penúries crítiques abans de l'hivern, garantint-se la seua
disponibilitat. La Comunicació ressenya mesures com la posada en
marxa d'un Mecanisme Voluntari Europeu de Solidaritat per als Medicaments, una
llista de la Unió de medicaments essencials, la flexibilitat normativa o
orientacions de la UE sobre l'adquisició pública de medicaments. |
|
La
Comissió proposa les possibilitats de pesca per a 2024 al Mediterrani i la
mar Negra |
|
La Comissió ha adoptat la seua proposta de
possibilitats de pesca per a 2024 en la mar Mediterrània i la mar Negra, que promou la gestió
sostenible de les poblacions de peixos i compleix els compromisos polítics contrets en la
Declaració MedFish4Ever i la Declaració de Sofia. La Comissió proposa utilitzar les mateixes eines
que es van introduir en les possibilitats de pesca de 2022 i 2023, sobre la
base de les últimes recomanacions científiques disponibles. Estes eines
inclouen l'esforç pesquer per a de ròssec i palangrers, així com límits de
captures per a les gambes d'altura. En la mar Mediterrània, la proposta manté sense
canvis les mesures relatives al coral roig. En el cas del besuc i la gamba
d'altura, la proposta d'enguany continua amb una reducció gradual de les
captures de totes dues espècies, d'acord amb els plans de gestió de la CGPM
recentment acordats a partir de 2022. Les propostes per a la llampuga i
altres poblacions amb mesures transitòries de la CGPM que expiren a la fi de
2023 s'actualitzaran després de la sessió anual de la CGPM de 2023. |
|
Investigació
sobre vehicles elèctrics subvencionats procedents de la Xina |
|
La Comissió Europea ha posat en marxa formalment
una investigació
antisubvencions sobre les importacions de vehicles elèctrics de bateria
procedents de la Xina. La investigació
determinarà en primer lloc si les cadenes de valor dels vehicles elèctrics de
bateria de la Xina es beneficien de subvencions il·legals i si estes causen o
amenacen amb causar un perjudici econòmic als productors d'aquests vehicles a
la UE. La investigació, anunciada per Ursula von der
Leyen, presidenta de la Comissió Europea, el 13 de setembre en el discurs
sobre l'estat de la Unió (SOTEU), seguirà procediments jurídics estrictes
d'acord amb les normes de la UE i de l'OMC, que permetran a totes les parts
afectades, inclòs el Govern xinés i les empreses exportadores, presentar les
seues observacions, proves i arguments. |
|
Acord
polític per a reforçar la protecció dels aliments i begudes d'alta qualitat |
|
El Parlament Europeu i el Consell han aconseguit
un acord polític per a revisar i reforçar
el sistema d'indicacions geogràfiques (IG) dels vins, les begudes
espirituoses i els productes agrícoles. El nou Reglament
augmentarà l'acceptació de les indicacions geogràfiques en tota la Unió i
oferirà un major nivell de protecció. Això contribuirà a continuar fomentant
l'alta qualitat i els rigorosos estàndards alimentaris de la UE i a vetlar
perquè el nostre patrimoni cultural, gastronòmic i local es conserve i
certifique com a autèntic a la UE i a tot el món. |
|
La
Comissió estableix mesures per a fer front a les amenaces que poden
representar els drons civils |
|
La Comissió Europea ha adoptat una Comunicació sobre
la lluita contra les amenaces que planteja l'ús il·lícit i perillós de drons dissenyats per a
ús civil. Mitjançant esta Comunicació, la Comissió estableix una política
global de la UE en matèria de defensa contra els drons l'objectiu dels quals
és vetlar perquè els ràpids avanços tecnològics i el creixent nombre de drons
no donen lloc a un augment incontrolat dels perills en l'espai civil. Els drons estan configurant el futur de
l'economia i la societat d'Europa, sobretot en els àmbits del transport, la
defensa, el comerç i els serveis. L'ús legítim de drons és un element clau
del camí cap a la doble transició ecològica i digital. |
UNA
EUROPA MÉS FORTA AL MÓN |
|
|
|
La
UE llança l'operació Pont Aeri Humanitari per a portar ajuda a Gaza |
|
La
Unió Europea continua intensificant la seua ajuda d'emergència al poble
palestí, llançant ara una operació Pont Aeri Humanitari que consisteix en diversos vols a Egipte
per a portar subministraments vitals a les organitzacions humanitàries sobre
el terreny a Gaza. Esta
operació a través de la Capacitat Europea de Resposta Humanitària facilita la
prestació d'assistència a les persones necessitades a Gaza. Hi ha articles
d'emergència addicionals de les reserves d'emergència de la UE disponibles i
llestos per a ser distribuïts als socis humanitaris. La
UE ha triplicat la seua assistència humanitària en més de 75 milions d'euros
per a fer costat als civils necessitats a Gaza. El finançament es canalitzarà
a través de socis humanitaris seleccionats de la UE que operaran sobre el terreny
tenint en compte la capacitat i l'accés. |
|
La
Comissió Europea anuncia una revisió urgent de la seua ajuda financera a
Palestina |
|
La
revisió té per objecte garantir que cap finançament de la UE
permeta indirectament a cap organització terrorista dur a terme atacs contra
Israel. La Comissió també revisarà si, a la llum del
canvi de les circumstàncies sobre el terreny, procedeix adaptar els seus
programes d'ajuda a la població palestina i a l'Autoritat Palestina. La
Comissió durà a terme esta revisió al més prompte possible i coordinarà amb
els Estats membres i els socis qualsevol mesura ulterior que resulte
necessària. Mentrestant, al no haver-se previst pagaments, tampoc se
suspendran. Esta
revisió no es refereix a l'assistència humanitària prestada en el marc de les
operacions europees de protecció civil i ajuda humanitària (ECHO). |
PROMOCIÓ DEL NOSTRE ESTIL DE VIDA EUROPEU |
|
|
|
El Consell
aconsegueix un acord sobre normes d'asil i migració |
|
El Consell ha fet un pas
decisiu per a modernitzar el codi normatiu de la UE en matèria d'asil i
migració. Ha acordat una posició
negociadora sobre el Reglament sobre els Procediments d'Asil i del Reglament
sobre la Gestió de l'Asil i la Migració. Esta posició constituirà la base de les negociacions de la Presidència
del Consell amb el Parlament Europeu. Els dos actes legislatius
sobre els quals s'ha aconseguit una orientació general formen part del Pacte
sobre Migració i Asil, que consta d'una sèrie de propostes de reforma de les
normes de la UE en matèria de migració i asil. Este Nou Pacte sobre Migració
i Asil, de 23 de setembre de 2020, anava acompanyat d'una sèrie de propostes
legislatives, entre elles un Reglament sobre la gestió de l'asil i la
migració i una modificació de la proposta de 2016 de Reglament s obre el
procediment d'asil. |
|
Mecanisme
de suspensió de visats més rigorós |
|
L'evolució del context
geopolític ha plantejat nous problemes relacionats amb l'exempció de visat.
Per això és fonamental que la Unió estiga ben equipada per a fer front a
situacions d'abús de l'exempció de visat; per exemple, més arribades
irregulars a causa de la falta d'harmonització amb la política de visats de
la UE, règims de ciutadania d'inversors en països exempts de l'obligació de
visat o amenaces híbrides, com ara la instrumentalització de migrants
patrocinada per l'Estat. Amb la finalitat
d'afrontar eixos problemes amb major rapidesa i fermesa, la Comissió proposa una
revisió de l'actual mecanisme de suspensió de visats. La proposta compleix el compromís de la presidenta Von der Leyen en
vespres del Consell Europeu del 20 de març de 2023 de reforçar el mecanisme
de suspensió de visats i el seguiment dels països exempts de l'obligació de
visat. |
|
Pla
d'acció de la UE sobre la ruta del Mediterrani Oriental |
|
La Comissió Europea ha
presentat un pla d'acció de la UE
sobre la ruta del Mediterrani Oriental, en el qual figuren mesures operatives específiques dirigides a
gestionar la migració al llarg d'esta ruta i complementar els plans d'acció
ja presentats sobre les rutes dels Balcans Occidentals, el Mediterrani
Central, el Mediterrani Occidental i l'Atlàntic. El pla d'acció presenta
vint-i-nou mesures operatives específiques dividides en quatre àmbits principals: previndre les eixides
irregulars, lluitar contra el tràfic il·lícit de migrants i oferir vies de
migració legal; reforçar la gestió eficaç de les fronteres; reforçar la
cooperació en matèria de retorn i readmissió; i vetlar per una gestió
eficient de la migració, millorar els procediments d'asil i sostindre una
capacitat d'acolliment suficient. |
|
Nou full
de ruta de la UE amb mesures prioritàries per a lluitar contra la
delinqüència organitzada i el tràfic de drogues |
|
La Comissió ha adoptat un
full de ruta de la UE per
a intensificar la lluita contra el tràfic de drogues i les xarxes delictives, sobre la base de les iniciatives legislatives i operatives
presentades fins a la data. El comerç de drogues representa una de les
amenaces a la seguretat més greus a les quals s'enfronta la UE en
l'actualitat. Les activitats de les xarxes delictives han evolucionat quant a
la seua escala, complexitat i conseqüències violentes. Tenint en compte la
constant evolució de les activitats delictives a tot el món, existeix una
necessitat permanent d'adaptar i complementar la resposta col·lectiva de la
UE. En el full de ruta
s'estableixen accions concretes i específiques per a esmenar les noves deficiències mitjançant dèsset mesures en
quatre àmbits prioritaris. |
un nou impuls a la democràcia |
|
|
|
La
Comissió ha adoptat una nova Comunicació titulada «Millora de l'Espai Administratiu Europeu»
(ComPAct), en la qual es proposen mesures concretes per a
ajudar les administracions públiques a satisfer les necessitats de les
persones i les empreses de tota Europa. ComPAct és el primer conjunt complet de mesures de
la Comissió amb la finalitat de donar suport a la modernització de les
administracions nacionals i reforçar la col·laboració entre els països, de
manera que puguen abordar junts els reptes comuns. Unes
administracions públiques nacionals, regionals i locals eficients són
fonamentals per a complir les prioritats nacionals i de la UE sobre el
terreny, aplicar polítiques i reformes que beneficien tant a les persones com
a les empreses, i canalitzar les inversions estratègiques cap a les
transicions ecològica i digital. Una
millor aplicació de les polítiques nacionals i de la UE i un acompliment
administratiu més eficaç respondran a les expectatives dels europeus de reduir
la burocràcia i augmentar la transparència, i podrien estalviar milers de
milions d'euros a l'any als ciutadans i les empreses de la UE. |
CÚRIA |
|
|
|
Una bicicleta amb pedaleig
assistit no està compresa en l'àmbit d'aplicació de l'assegurança obligatòria
de vehicles automòbils perquè no s'acciona exclusivament mitjançant força
mecànica |
|
La Sentència del Tribunal de Justícia en l'assumpte
C-1286/22 considera que l'objectiu de protecció de les víctimes
d'accidents de trànsit causats per “vehicles” automòbils, perseguit per la
Directiva 2009/103, no exigeix que les bicicletes el motor elèctric de les
quals únicament presta assistència al pedaleig i que disposen d'una funció
que els permet accelerar sense pedalar fins a una velocitat de 20 km/h;
funció que, no obstant això, només pot activar-se després d'utilitzar la
força muscular, estiguen compreses en el concepte de «vehicle», en el sentit
de l'art. 1. 1 d'aquesta Directiva. En el litigi
principal, un ciclista que circulava amb una bicicleta amb pedaleig assistit
per la via pública va ser atropellat per un automòbil. |
CONSULTES PÚBLIQUES |
|
|
|
Consultes
públiques obertes |
|
Aquestes són son les consultes públiques
destacades, a través de les
quals els ciutadans i les empreses poden compartir els seus punts de vista
sobre les noves polítiques de la UE i la legislació vigent. |
Aquesta Alerta ha sigut elaborada per l'equip de Europe
Direct Comunitat Valenciana, (Ana Enguídanos, Jaume Alandes i José M. Ferrer),
basant-nos en les publicacions de les institucions de la Unió Europea. Per a
qualsevol suggeriment, o si desitja donar-se de baixa de les nostres
publicacions, pot contactar-nos en l'adreça europedirect_pre@gva.es Copyright
de les imatges: © European Union 2023 |