|
|||
|
|||
Alerta
nº 47 – novembre 2023 |
AVANÇOS
INSTITUCIONALS |
|
|
|
La Comissió es congratula de l'acord sobre el pressupost anual de la UE
per a 2024 |
|
El
Parlament Europeu i el Consell de la Unió Europea han aconseguit un acord sobre el pressupost de la UE per a
2024, que contribuirà sobretot a fer front a
les conseqüències més urgents de la crisi a Orient Pròxim als països
afectats, així com a Europa i els seus països veïns. L'acord
garantirà el finançament de les prioritats
de la UE per a l'any vinent i contempla crèdits de compromís per
import de 189.400 milions d'euros i crèdits de pagament per import de 142.600
milions d'euros. El pressupost de 2024 continuarà sostenint la recuperació
econòmica en curs, al mateix temps que reforçarà l'autonomia estratègica
d'Europa. La despesa ecològica i digital continuarà sent prioritari perquè
Europa siga més resilient i estiga més ben
preparada cara al futur, també a través de NextGenerationEU. |
|
La
Comissió demana als Estats membres que intensifiquen la cooperació Schengen |
|
La
Comissió ha adoptat una Recomanació sobre una major cooperació
entre els Estats membres de l'espai Schengen. Va acompanyada d'un informe sobre les consultes del coordinador
Schengen als Estats membres relacionades amb els controls de llarga
duració a les fronteres interiors. El
restabliment dels controls fronterers ha de continuar sent excepcional, estar
estrictament limitat en el temps i ésser una mesura d'últim recurs si s'ha
provat l'existència d'una amenaça greu per a l'ordre públic o la seguretat
interior. Ha de garantir-se la lliure circulació de persones, béns i serveis
en l'espai Schengen. Com s'indica en l'informe
sobre l'estat de Schengen de 2023, és necessari
intensificar la cooperació per a garantir la seguretat i anar suprimint els
controls fronterers duradors. |
PACTE VERD EUROPEU |
|
|
|
Acord
entre el Parlament Europeu i el Consell sobre la Llei de Restauració de la
Natura |
|
La
Comissió ha acollit amb satisfacció l'acord provisional aconseguit recentment
entre el Parlament Europeu i el Consell sobre la Llei de recuperació de la
natura. Una vegada adoptada i aplicada en els Estats
membres de la UE, la llei serà una contribució clau per a aconseguir la
neutralitat climàtica d'ací a 2050 i augmentar la preparació i la resiliència
d'Europa enfront dels efectes del canvi climàtic. La
llei ha de posar en marxa un procés de recuperació contínua i sostinguda
de la natura en tota la terra i la mar de la UE. Com a objectiu global que ha
d'aconseguir-se a escala de la UE, els Estats membres posaran en marxa
mesures de restauració en almenys el 20% de les zones terrestres de la UE i
el 20% de les seues mars d'ací a 2030. D'ací a 2050, estes mesures han
d'estar en vigor per a tots els ecosistemes que necessiten ser restaurats. |
|
La proposta
sobre el transport combinat
té per objecte fer que el transport de mercaderies siga més sostenible
millorant la competitivitat del transport intermodal
de mercaderies enfront del transport exclusivament per carretera. La proposta
actualitza la Directiva de transport combinat i completa el paquet sobre l'ecologització del transport de mercaderies, el gruix
del qual es va adoptar al juliol de 2023. El paquet ajudarà al sector del
transport de mercaderies a exercir el seu paper a la UE en la consecució dels
objectius del Pacte Verd. La revisió farà
que el transport intermodal siga més eficient i
competitiu.
Reorienta el suport a les operacions que redueixen en almenys un 40% les
externalitats negatives en comparació amb les operacions exclusivament en
carretera entre els mateixos punts de partida i final. Les plataformes
digitals establides en virtut del Reglament sobre la informació electrònica
relativa al transport de mercaderies (IETM) proporcionaran una eina de càlcul
que permetrà als organitzadors del transport demostrar si la seua operació
pot optar a l'ajuda. |
|
Acord
polític sobre un major control de les exportacions de residus |
|
La
Comissió ha acollit amb satisfacció l'acord polític aconseguit entre el
Parlament Europeu i el Consell sobre els trasllats de residus, que garantirà que la UE assumisca una major responsabilitat pels seus residus i no exporte els seus reptes
mediambientals a tercers països. Les normes també facilitaran l'ús dels
residus com a recurs. L'acord és una contribució a l'objectiu del Pacte Verd
Europeu de reduir la contaminació i promoure l'economia circular. Es
prohibirà l'exportació de residus plàstics de la UE a països no pertanyents a
l'OCDE. Només si es compleixen unes condicions mediambientals estrictes, els
països podran rebre aquests residus cinc anys després de l'entrada en vigor
de les noves normes. Altres
residus aptes per al reciclatge s'exportaran de la UE a països no pertanyents
a l'OCDE únicament quan s'asseguren que poden gestionar-los de manera
sostenible. Al mateix temps, serà més fàcil traslladar residus per al seu
reciclatge dins de la UE gràcies als moderns procediments digitalitzats.
També es reforçarà l'aplicació i la cooperació en la lluita contra el trànsit
de residus. |
|
Acord
polític sobre la protecció del medi ambient a través del Dret penal |
|
La
Comissió Europea ha acollit amb satisfacció l'acord provisional aconseguit entre el
Parlament Europeu i el Consell sobre la protecció del medi ambient mitjançant
el Dret penal. Tal com va proposar la Comissió al
desembre de 2021, la nova Directiva millorarà l'eficàcia de l'aplicació del
Dret penal i contribuirà a aconseguir els objectius del Pacte Verd Europeu
lluitant contra els delictes mediambientals més greus que poden tindre
efectes devastadors tant en el medi ambient com en la salut humana. Una
vegada que la nova Directiva haja entrat en vigor, els Estats membres hauran
d'incloure en les seues lleis penals una major precisió en la definició de
les categories de delictes mediambientals, així com sancions dissuasives
efectives per als infractors. El nou marc jurídic contribuirà a garantir que els delictes
mediambientals greus no queden impunes. |
UNA
EUROPA ADAPTADA A L’ERA DIGITAL |
|
|
|
La
Llei sobre l'Europa Interoperable millorarà els serveis
públics en línia per a les persones i les empreses |
|
La Llei sobre l'Europa Interoperable reforçarà la interoperabilitat i la cooperació transfrontereres en el
sector públic en tota la UE. La Comissió va proposar esta Llei per a
contribuir a la consecució dels objectius digitals d'Europa per a 2030,
mitjançant la prestació en línia de serveis públics a totes les persones de
la UE, sense cap discriminació. La Llei introdueix un marc de cooperació per a
les administracions públiques de tota la UE a fi de contribuir a l'intercanvi transfronterer de dades. Esta
cooperació garanteix un acord sobre solucions digitals interoperables
i reutilitzables, com ara programes informàtics de codi obert, directrius,
llistes de comprovació, marcs i eines informàtiques. D'aquesta manera,
contribueix a eliminar les càrregues administratives, inclosos els obstacles
jurídics, organitzatius, semàntics i tècnics a la cooperació administrativa. |
|
Acord
definitiu sobre la cartera d'identitat digital de la UE |
|
L'acord definitiu
aconseguit pel Parlament Europeu i el Consell de la UE sobre el Reglament pel
qual s'estableixen les carteres europees d'identitat digital suposa l'aplicació
dels resultats de l'acord polític provisional aconseguit el 29 de juny de
2023 sobre un marc jurídic per a una identitat digital de la UE, el primer
marc d'identitat digital fiable i segura per a tots els europeus. Este acord suposa un pas important cap a la
consecució dels objectius de la Dècada Digital 2030 en matèria de
digitalització dels serveis públics. Tots els ciutadans de la UE podran
disposar d'una cartera d'identitat digital de la UE que els permetrà accedir
als serveis en línia públics i privats en tota Europa amb plena seguretat i
protecció de les seues dades personals. |
|
La
Comissió obri l'accés als supercomputadors de la UE per a accelerar el
desenvolupament de la intel·ligència artificial |
|
La Comissió i l'Empresa Comuna d'Informàtica
d'Alt Rendiment Europea (Empresa Comuna EuroHPC) s'han compromés a obrir i
ampliar l'accés als recursos de supercomputació de categoria mundial de la UE a les empreses
emergents europees d'intel·ligència artificial, les pimes i les comunitats
interessades en la intel·ligència artificial en general. A l'efecte del
desenvolupament ulterior i l'escalabilitat dels models d'intel·ligència
artificial, és fonamental accedir a supercomputadors de categoria mundial que
acceleren l'entrenament i les proves d'intel·ligència artificial, reduint el
temps de formació de mesos o anys a qüestió de setmanes. Les parts interessades en la intel·ligència
artificial europea i la informàtica d'alt rendiment cooperaran estretament
per a impulsar la innovació d'avantguarda i millorar la competitivitat de
l'ecosistema industrial europeu de la intel·ligència artificial. Així
s'accelerarà el desenvolupament de la intel·ligència artificial i la Unió
Europea quedarà situada en posició de lideratge competitiu a escala mundial. |
UNA ECONOMIA
AL SERVEI DE LES PERSONES |
|
|
|
La
Comissió proposa noves mesures sobre capacitats i talent per a contribuir a
fer front a l'escassetat de mà d'obra |
|
La Comissió ha presentat una sèrie de noves iniciatives
en el marc d'un paquet de capacitats i mobilitat del talent per a fer que la
UE resulte més atractiva per al talent de fora d'ella i
facilitar la mobilitat dins. Les mesures
anunciades abasten una nova reserva de talents de la
UE per a posar en contacte als ocupadors de la UE amb demandants d'ocupació
de tercers països, i mesures per a promoure el reconeixement de les
qualificacions i la mobilitat dels alumnes. Es tracta de resultats
fonamentals de l'Any Europeu de les Competències. Per a fer front a l'escassetat de mà d'obra que
pateixen els Estats membres, la UE també haurà d'atraure capacitats i talent
de tot el món. El foment de la cooperació en matèria de migració laboral amb
països tercers socis pot redundar en benefici mutu en retornar-se així també
coneixements especialitzats i suport financer a l'economia del país d'origen. |
|
La
bretxa salarial de gènere a la UE es manté en el 13% |
|
Les dones a la Unió Europea continuen guanyant
menys que els homes, amb una bretxa salarial de
gènere mitjà a la UE del 13%. Això significa que
per cada euro que guanya un home, una dona guanyarà només 0,87 euros. El Dia
de la Igualtat Salarial marca la data que simbolitza quants dies addicionals
han de treballar les dones fins a cap d'any per a guanyar el que van guanyar
els homes en el mateix any. Enguany el Dia de la Igualtat Salarial ha sigut
tan prompte com el 15 de novembre. El progrés en l'eliminació de la bretxa
salarial de gènere està estancat
enguany i ha sigut lent al llarg dels anys. Això ens recorda que els
estereotips de gènere continuen afectant dones i homes en totes les esferes
de la vida, inclòs el lloc de treball, i que és necessària una acció específica
per a implementar el principi d'igualtat salarial. |
|
Bèlgica,
Irlanda i Espanya davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea per no
transposar plenament la Directiva relativa a la conciliació de la vida
familiar i la vida professional |
|
La Comissió ha decidit portar a Bèlgica, Irlanda i
Espanya davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea per no haver
notificat les mesures nacionals de plena transposició dels drets de la UE en
matèria de conciliació de la vida familiar i la vida professional dels
progenitors i els cuidadors [Directiva (UE)
2019/158]. El termini per a la transposició de les disposicions
de la Directiva va acabar el 2 d'agost de 2022. Al setembre de 2022, la
Comissió va enviar sengles cartes d'emplaçament als dènou Estats membres que
no havien comunicat la plena transposició de la Directiva. A l'abril de 2023,
la Comissió va enviar dictàmens motivats als onze Estats membres que encara
no havien notificat les mesures nacionals de plena transposició. Estos països
disposaven de dos mesos per a prendre les mesures necessàries d'acatament del
dictamen motivat. Bèlgica, Irlanda i Espanya encara no han comunicat les
mesures de transposició. |
UNA
EUROPA MÉS FORTA AL MÓN |
|
|
|
Nou
pla de creixement per als Balcans Occidentals dotat amb 6.000 milions EUR per
a accelerar la convergència econòmica amb la UE |
|
La
Comissió Europea ha adoptat un nou pla de creixement per als Balcans
Occidentals l'objectiu dels quals és portar a la regió
alguns dels beneficis previs a l'adhesió, impulsar el creixement econòmic i
accelerar una molt necessària convergència socioeconòmica. A tal fi, es
proposa per al període 2024-2027 un nou mecanisme de reforma i creixement per
als Balcans Occidentals, dotat amb 6.000 milions d'euros. El nou Pla de Creixement per als Balcans
Occidentals es basa en quatre pilars que tenen per
objectius: millorar la integració econòmica amb el mercat únic de la Unió
Europea, impulsar la integració, accelerar les reformes fonamentals i
augmentar l'assistència financera de suport a les reformes a través d'un
mecanisme de reforma i creixement per als Balcans Occidentals durant el
període 2024-2027. |
CÚRIA |
|
|
|
Treballadors: El canvi
de titular d'una notaria com a transmissió d'empresa |
|
Sentència del Tribunal de Justícia en els
assumptes C-583/21 a C-586/21: si un notari, funcionari públic i ocupador dels
treballadors al seu servei, succeeix a l'anterior titular, assumeix el seu
protocol, a una part substancial del personal que treballava per a este i
continua exercint la mateixa activitat en els mateixos locals amb els
mateixos mitjans materials, li és aplicable la Directiva 2001/23/CE relativa
al manteniment dels drets dels treballadors en cas de [transmissions]
d'empreses, de centres d'activitat o de parts d'empreses o de centres
d'activitat. |
CONSULTES PÚBLIQUES |
|
|
|
Consultes
públiques obertes |
|
Aquestes són son les consultes públiques
destacades, a través de les
quals els ciutadans i les empreses poden compartir els seus punts de vista
sobre les noves polítiques de la UE i la legislació vigent. |
Aquesta Alerta ha sigut elaborada per l'equip de Europe
Direct Comunitat Valenciana, (Ana Enguídanos, Jaume Alandes,
Enrique Polanco i José M. Ferrer),
basant-nos en les publicacions de les institucions de la Unió Europea. Per a
qualsevol suggeriment, o si desitja donar-se de baixa de les nostres
publicacions, pot contactar-nos en l'adreça europedirect_pre@gva.es Copyright de
las imágenes: © European Union 2023 |