|
|||
|
|||
Alerta
nº 48 – decembre 2023 |
AVANÇOS
INSTITUCIONALS |
|
|
|
El
Consell i el Parlament Europeu han aconseguit un acord provisional sobre la reforma de l'Estatut del Tribunal de
Justícia, que millorarà el funcionament del
Tribunal de Justícia de la UE davant l'augment constant del nombre
d'assumptes que se li presenten i de la complexitat i el caràcter sensible de
les qüestions plantejades. La
reforma permetrà traslladar la competència sobre les qüestions prejudicials
al Tribunal General en àmbits específics, mentre que el Tribunal de Justícia
continuarà sent competent per a qüestions de principi, com les que afecten la
interpretació dels Tractats o de la Carta dels Drets Fonamentals. La
reforma també fa extensiu el mecanisme de filtrat dels recursos adoptat en
2019 a totes les institucions, agències, oficines i organismes de la UE amb
una sala de recurs independent. En virtut d'este mecanisme, els assumptes que
ja hagen sigut examinats en dues ocasions —per una sala de recurs independent
i pel Tribunal General— només s'admetran a tràmit davant el Tribunal de
Justícia si plantegen una qüestió important per a la unitat, la coherència o
el desenvolupament del Dret de la Unió. |
La Unió Europea
continua treballant en tots els fronts per a fer costat a Ucraïna |
|
|
|
S'inicien les negociacions per a l'ingrés d'Ucraïna i Moldàvia a la UE |
|
El
Consell Europeu ha decidit iniciar negociacions d'adhesió amb
Ucraïna i Moldàvia. És un moment històric per als pobles de
tots dos països, que han demostrat consistentment la seua convicció europea, fins
i tot quan Rússia continua lliurant la seua guerra d'agressió contra Ucraïna
i soscavant la democràcia a Moldàvia. La
decisió està d'acord amb la recomanació de la Comissió presentada en el
seu informe sobre l'ampliació al novembre. Tal com va recomanar la Comissió, els
dirigents de la UE també han decidit concedir a Geòrgia l'estatus de país
candidat i han reafirmat que iniciaran negociacions d'adhesió amb Bòsnia i
Hercegovina una vegada que s'aconseguisca el grau necessari de compliment
dels criteris d'adhesió. El
Consell Europeu també ha reiterat el seu compromís amb el futur europeu dels
sis socis dels Balcans Occidentals. |
|
Nou paquet de sancions contra Rússia |
|
La
Comissió celebra l'adopció pel Consell del dotzé paquet de sancions contra Rússia. L'objecte d'este paquet és imposar prohibicions addicionals d'importació i
exportació a Rússia, lluitar contra l'elusió de les sancions i satisfer
llacunes. En
concret, este paquet inclou llistes addicionals de particulars i empreses
russos i noves prohibicions d'importació i exportació, com ara la prohibició
de l'exportació de diamants russos a Europa, en estreta cooperació amb els
socis del G7. A més, el paquet endurix l'aplicació de la limitació dels preus
del petroli mitjançant una vigilància més estreta del mode en què els
petroliers poden servir per a eludir el límit màxim. També contempla
obligacions més estrictes en matèria d'immobilització d'actius i dures
mesures contra les empreses de tercers països que eludisquen les sancions. |
|
Acord per a tipificar com a delicte la vulneració de les sancions de la
UE |
|
La
Presidència del Consell i el Parlament Europeu han conclòs les seues
negociacions en relació amb una Directiva de la UE que introduïx infraccions i sancions penals per
la vulneració de les sancions de la UE. La
Directiva establix que els Estats membres hauran de definir determinades
accions com a infraccions penals. Entre estes accions s'inclouen: ajudar a
les persones subjectes a mesures restrictives de la UE a eludir la prohibició
de viatjar; comerciar amb béns sancionats i realitzar transaccions amb Estats
o entitats afectats per les mesures restrictives de la UE; prestar servicis
financers o realitzar activitats financeres prohibides o restringides; o encobrir
la propietat de fons o recursos econòmics per part d'una persona, entitat o
organisme sancionat per la UE. La incitació i la complicitat relacionades amb
estes infraccions també seran punibles com a delicte. |
PACTE VERD EUROPEU |
|
|
|
Noves
normes per a reduir les emissions nocives de la indústria |
|
El
Consell i del Parlament Europeu han aconseguit un acord polític provisional sobre la revisió
de la Directiva d'Emissions Industrials (DEI) i el Reglament relatiu a la
creació d'un Portal d'Emissions Industrials. Les
noves normes tenen per objecte oferir una millor protecció de la salut humana
i el medi ambient, en reduir les emissions nocives de les
instal·lacions industrials, incloses les explotacions ramaderes
intensives, a l'atmosfera, l'aigua i el sòl i a través d'abocaments de
residus. També pretén millorar la notificació de dades mediambientals
mitjançant l'actualització de l'actual registre europeu d'emissions i
transferències de contaminants (PRTR europeu) amb la finalitat de crear un
Portal d'Emissions Industrials més complet i integrat. Es
tracta d'un acord provisional a l'espera que totes dues institucions
l'adopten formalment. |
|
Acord en la COP28 per a accelerar la transició
mundial cap a l'abandó dels combustibles fòssils |
|
Els negociadors de la Unió Europea han aconseguit,
en col·laboració amb socis de tot el món, mantindre
viva la possibilitat de complir el compromís de l'Acord de París de limitar
la pujada de les temperatures a 1,5 °C
per damunt dels nivells preindustrials. Posant l'accent principalment en el
sector de l'energia, en les converses les parts van acordar accelerar la
transició cap a l'abandonament dels combustibles fòssils esta dècada, prendre
mesures per a reduir les emissions en un 43% d'ací a 2030 i situar al món en
una via per a aconseguir les zero emissions netes d'ací a 2050. Els objectius del compromís en matèria
d'energies renovables i eficiència energètica, defensats
per la Comissió,
s'han recollit en les conclusions del balanç mundial. |
UNA EUROPA
ADAPTADA A L’ERA DIGITAL |
|
|
|
Reglament
d'Intel·ligència Artificial: primeres normes del món en matèria
d'intel·ligència artificial |
|
El Consell i els negociadors del Parlament
Europeu han aconseguit un acord provisional sobre la proposta relativa a normes harmonitzades en
matèria d'intel·ligència artificial (IA), el denominat «Reglament
d'Intel·ligència Artificial». El projecte de Reglament té per objecte garantir que els sistemes
d'intel·ligència artificial (IA) introduïts en el mercat europeu i utilitzats
a la UE siguen segurs i respecten els drets fonamentals i els valors de la
UE. Esta històrica proposta també té per objecte estimular la inversió i la
innovació en l'àmbit de la IA a Europa. La idea principal és regular la IA en la
mesura que esta tinga la capacitat de danyar a la societat, seguint un
enfocament basat en els riscos: a major risc, normes més estrictes. A l'ésser
la primera proposta legislativa d'este tipus en el món, pot establir un referent mundial per a
regular la IA en altres jurisdiccions, com va fer el Reglament General de
Protecció de Dades (RGPD), promovent així l'enfocament europeu de la
regulació tecnològica en l'escena mundial. |
|
Acord
del Consell i el Parlament sobre els requisits de seguretat per als productes
digitals |
|
El Consell i el Parlament Europeu han aconseguit
un acord provisional sobre la legislació relativa
als requisits de ciberseguretat per als productes amb elements digitals, l'objectiu dels
quals és garantir que productes com a cambres domèstiques, frigorífics, televisors
i joguets connectats siguen segurs abans que s'introduïsquen en el mercat
(Llei de Ciberresiliencia). El Reglament s'aplicarà a tots els productes
connectats directament o indirectament a un altre dispositiu o a una xarxa.
S'introduïxen algunes excepcions en el cas dels productes per als quals ja
s'establixen requisits de ciberseguretat en altres normes
vigents de la UE, per exemple els productes sanitaris i aeronàutics i els
automòbils. La proposta té per objecte cobrir les mancances
de la legislació vigent en matèria de ciberseguretat, aclarir els vincles amb
esta legislació i aconseguir que siga més coherent, garantint que els
productes amb components digitals siguen segurs al llarg de la cadena de
subministrament i durant el seu cicle de vida. |
|
Espai
Europeu de Dades Sanitàries: el Consell acorda la seua posició |
|
Els representants permanents dels Estats membres
de la UE han acordat el mandat del Consell
per a un nou Reglament que facilitarà l'intercanvi de dades sanitàries i l'accés als
mateixos a escala de la UE. La proposta de Reglament sobre l'Espai Europeu de
Dades Sanitàries (EEDS) té per objecte millorar l'accés de les persones a les
seues dades sanitàries electròniques personals i el seu control sobre ells,
permetent al mateix temps la reutilització de determinades dades amb
finalitats d'investigació i innovació. Oferix un entorn de dades específiques
en l'àmbit de la salut que contribuirà a fomentar un mercat únic de servicis
i productes sanitaris digitals. En l'actualitat, l'accés transfronterer a les
dades sanitàries varia entre els països de la UE. La nova normativa
té per objecte permetre que un turista espanyol reculla una recepta en una
farmàcia alemanya o que els metges accedisquen a la informació sanitària d'un
pacient belga que s'està sotmetent a un tractament a Itàlia. |
|
La
UE fa un pas important cap a la digitalització dels sistemes judicials |
|
El Consell ha aplanat el camí per a avançar en la
digitalització dels sistemes judicials dels Estats membres de la UE i fer-los
més accessibles i eficaces. L'adopció d'un Reglament sobre la digitalització
de la cooperació judicial transfronterera i de l'accés a la justícia i d'una Directiva d'acompanyament
facilitarà la comunicació electrònica en el context dels procediments
transfronterers de cooperació judicial en matèria civil, mercantil i penal.
El Reglament entrarà en vigor el vinté endemà de la data de la seua
publicació en el Diari Oficial de la Unió Europea i serà aplicable quinze
mesos després de la seua entrada en vigor. La Directiva requerix de
transposició al Dret nacional. L'adopció es produïx a penes dies després que els
ministres de Justícia de la UE aprovaren una Estratègia relativa
a la Justícia en Xarxa per al període 2024-2028. |
|
La
Comissió incoa un procediment formal contra X en virtut de la Llei de
Servicis Digitals |
|
La Comissió Europea ha incoat un procediment formal per a avaluar si X
podria haver infringit la Llei de Servicis
Digitals en àmbits relacionats amb la gestió de
riscos, la moderació de continguts, les interfícies enganyoses, la
transparència de la publicitat i l'accés dels investigadors a les dades. Es
tracta del primer procediment formal iniciat per la Comissió per a fer
complir el primer marc horitzontal a escala de la UE en matèria de responsabilitat de
les plataformes en línia, tan sols tres
anys després de la seua proposta. |
UNA
ECONOMIA AL SERVEI DE LES PERSONES |
|
|
|
Acord
polític del Consell de la UE per a la reforma de les regles fiscals |
|
El Consell d'Assumptes
Econòmics i Financers (Ecofin) ha acordat garantir una reducció gradual i
sostinguda del dèficit i el deute, amb impacte contra-cíclic i la protecció de les inversions en àmbits
verd, digital, social i de defensa. El pacte aconseguit pels ministres d'Economia i Finances de la UE donarà un
major control als països sobre el seu ritme d'ajust, però també inclou
requisits mínims de disciplina fiscal. |
|
El
legislatiu europeu aconseguix acord provisional per a millorar les condicions
laborals dels treballadors digitals |
|
El Consell i el Parlament Europeu han aconseguit
un acord provisional
sobre una proposta de Directiva per a millorar les condicions laborals dels
treballadors de plataformes. La Directiva
introduiria dues millores fonamentals: ajuda a determinar la situació laboral
correcta de les persones que treballen per a plataformes digitals i establix
les primeres normes de la UE sobre l'ús de sistemes algorítmics en el lloc de
treball. L'acord aborda els casos de classificació errònia de treballadors i
facilita la reclassificació d'estos treballadors com a empleats. Conformement
a l'acord, es presumirà jurídicament que els treballadors són emprats d'una
plataforma digital (enfront dels treballadors per compte propi) si la seua
relació amb la plataforma complix una sèrie de requisits. |
|
La
Comissió proposa una major integració de les regions transfrontereres
d'Europa |
|
La Comissió ha
adoptat una proposta modificada de «Reglament relatiu a la facilitació de
solucions transfrontereres», a fi d'ajudar
els Estats membres a resoldre els obstacles que afecten la vida quotidiana
dels cent cinquanta milions de persones que viuen a les regions
transfrontereres d'Europa. El funcionament del mercat únic de la UE
milloraria significativament si s'abordaren estos obstacles. Un estudi finançat per la
Comissió calcula que l'eliminació del 20% dels obstacles jurídics i
administratius existents augmentaria el PIB en un 2% a les regions
transfrontereres i crearia més d'un milió de llocs de treball. |
|
Acord
entre el Parlament i el Consell per a millorar la xarxa transeuropea de
transport |
|
S'aconseguix un acord
polític entre el Parlament Europeu i el Consell sobre el Reglament que
sustenta la xarxa transeuropea de transport (RTE-T). Els colegisladors van acordar intensificar significativament els
esforços per a construir una RTE-T sostenible i resilient, la qual cosa
inclou forts incentius per a augmentar l'ús de formes de transport més sostenibles
i millorar la multimodalitat (la pràctica de combinar modes de transport per
a un sol trajecte) dins del sistema europeu de transport. A més, es
milloraran les connexions de transport amb tercers països veïns mitjançant la
integració d'Ucraïna, Moldàvia i els sis socis dels Balcans Occidentals en
els corredors europeus de transport recentment creats. |
UNA
EUROPA MÉS FORTA AL MÓN |
|
|
|
El
Parlament i el Consell acorden reformar el sistema d'asil i migració de la UE |
|
El Consell i el Parlament Europeu han
aconseguit un acord sobre els principals elements polítics de cinc reglaments
clau que reformaran en profunditat el marc jurídic de la UE en matèria d'asil
i migració. Abasten des del control dels immigrants
irregulars a la seua arribada a la UE fins a la presa de dades biomètriques,
els procediments per a presentar i tramitar les sol·licituds d'asil, les
normes per a determinar quin Estat membre és responsable, la cooperació i la
solidaritat entre Estats membres i com gestionar les situacions de crisis,
inclosos els casos d'instrumentalització de migrants. |
|
El
Consell dona llum verda a l'acord de lliure comerç entre la UE i Nova Zelanda |
|
El Consell ha adoptat una Decisió relativa
a la celebració d'un acord de lliure comerç entre la UE i Nova Zelanda. Per part de la UE, esta Decisió obri la
via a l'entrada en vigor de l'acord. L'acord
de lliure comerç liberalitzarà i facilitarà el comerç i la inversió, i
promourà una relació econòmica més estreta entre les dues parts, la qual cosa
generarà importants oportunitats econòmiques per a les empreses i els
consumidors d'ambdues. |
|
El
Consell adopta decisions per a un renovat acord d'associació entre la UE i
Xile |
|
El
nou acord enfortirà les relacions polítiques i econòmiques entre la UE i Xile
i intensificarà la cooperació i el comerç. Contribuirà a abordar conjuntament
els reptes mundials recents, com les repercussions de la invasió russa
d'Ucraïna, entre elles la inflació mundial, les pertorbacions de la cadena de
subministrament i la crisi energètica. |
|
El
Consell aprova un acord sobre pesca entre la UE i el Regne Unit |
|
El Consell ha aprovat un acord amb el Regne
Unit que protegix els drets de pesca dels pescadors de la UE a l'Atlàntic i
la mar del Nord. L'acord aconseguit en les consultes anuals
entre la UE i el Regne Unit determina els drets de pesca per a 2024 per a
unes 100 poblacions de peixos compartides, en particular els totals
admissibles de captures (TAC), és a dir, les quantitats màximes de peixos de
poblacions concretes que poden capturar-se, i els drets de pesca respectius
de cada part. Este
acord forma part del procés anual per a fixar les possibilitats de pesca en
aigües de la UE i en aigües no pertanyents a la UE per a l'any vinent i s'ha
confirmat mitjançant procediment escrit. |
|
La
UE i Kenya signen un Acord d'Associació Econòmica |
|
Este
Acord proporciona una plataforma per a contribuir a la creació d'ocupació en
totes dues parts, juntament amb una cooperació específica destinada a
millorar el desenvolupament econòmic de Kenya. A més, és l'acord comercial
més ampli que ha signat fins ara la UE amb un país en desenvolupament
referent a les disposicions en el terreny de la sostenibilitat, com la
protecció del clima i el medi ambient, els drets laborals i la igualtat de
gènere. |
PROMOCIÓ
DEL NOSTRE ESTIL DE VIDA EUROPEU |
|
|
|
Recomanació per a conservar,
atraure i retindre a talents d'investigació, innovació i emprenedoria |
|
El Consell ha aconseguit un acord polític sobre una
Recomanació a fi de prestar més suport als investigadors i a les carreres
d'investigació a la Unió Europea i contribuir a fer el mercat laboral europeu més atractiu, obert i
sostenible per als investigadors, els innovadors i els empresaris, i que
també atraga als talents estrangers. Esta Recomanació partix d'una sèrie
d'actes de la UE per mitjà dels quals, durant les dues últimes dècades, s'ha
anat creant l'Espai Europeu
d'Investigació (EEI) i s'han vingut aplicant els objectius d'actuació de l'EEI. La revisa la definició de «investigador» i la descripció de les
activitats que duen a terme els investigadors, vetlant perquè abaste la major
varietat possible de possibilitats de carrera. El seu objectiu és promoure
les carreres intersectorials i interdisciplinàries, l'emprenedoria i la
innovació reconeixent adequadament la pertinència de totes les diferents
trajectòries professionals per als investigadors, inclosos les universitats,
les empreses, l'administració pública o el sector sense ànim de lucre. |
un
nou impuls a la democràcia |
|
|
|
Defensa de la democràcia: llum sobre la influència
estrangera encoberta |
|
La Comissió Europea ha adoptat un
paquet de defensa de la democràcia,
l'element central de la qual és una proposta legislativa que millorarà la
transparència i la rendició de comptes democràtica de les activitats de
representació d'interessos en nom de tercers països dirigides a influir en
les polítiques, la presa de decisions i l'espai democràtic. També es compon
de dues Recomanacions destinades a promoure eleccions lliures, justes i
resilients i la participació dels ciutadans i les organitzacions de la
societat civil en l'elaboració de polítiques. L'objectiu d'este paquet és fer front a l'amenaça
de les ingerències estrangeres
mitjançant una major transparència, fomentant al mateix temps el compromís
cívic i la participació ciutadana en les nostres democràcies. |
|
Acord
per a protegir els periodistes i els defensors dels drets humans |
|
La
UE ha fet un pas important en la protecció dels periodistes i els defensors
dels drets humans enfront de demandes infundades o procediments judicials
abusius. La Presidència espanyola del Consell i el Parlament Europeu han aconseguit un acord polític sobre una
Directiva que protegiria estes persones de les demandes
estratègiques contra la participació pública (DECPP). El
recurs a estes demandes per a silenciar a les persones que es pronuncien
sobre qüestions d'interés públic és un fenomen cada vegada més comú. La
Directiva establirà garanties processals contra tals demandes en assumptes
civils amb repercussions transfrontereres. Les persones objecte de DECPP podran sol·licitar a l'òrgan
jurisdiccional la desestimació primerenca del recurs. Si una demanda es
considera manifestament infundada, el jutge pot decidir desestimar-la en la
fase processal més primerenca possible. L'òrgan jurisdiccional ha d'accelerar
les sol·licituds d'este tipus presentades pels demandats. |
CÚRIA |
|
|
|
Ciberdelinqüència:
el temor a un potencial ús indegut de dades personals pot constituir per si
només un mal o perjudici immaterial |
|
En la Sentència del Tribunal de
Justícia en l'assumpte C-340/21 s'esclarixen diverses qüestions relacionades amb la possibilitat que
un ciutadà reclame una indemnització amb motiu d'un ciberatac a un organisme que
tracta les seues dades, amb el risc que s'hagen posat en perill les seues
dades personals. Apreciacions del TJUE: -
Una comunicació no autoritzada de dades personals o un accés no
autoritzat a tals dades per part de tercers no basten, per si sols, per a considerar
que les mesures tècniques i organitzatives adoptades pel responsable del
tractament de què es tracte no eren apropiades. El caràcter apropiat de les
mesures ha de ser apreciat en cada cas concret. -
En el marc d'una acció d'indemnització, el
responsable del tractament suporta la càrrega de la prova del caràcter
apropiat de les mesures de seguretat que ha adoptat. El temor que experimenta un interessat a un
potencial ús indegut de les seues dades personals per tercers pot constituir,
per si sol, un mal o perjudici immaterial a l'efecte de l'esmentada
disposició. |
CONSULTES PÚBLIQUES |
|
|
|
Consultes
públiques obertes |
|
Estes són son les consultes públiques
destacades, a través de les
quals els ciutadans i les empreses poden compartir els seus punts de vista
sobre les noves polítiques de la UE i la legislació vigent. |
Esta Alerta ha sigut elaborada per l'equip de Europe
Direct Comunitat Valenciana, (Ana
Enguídanos, Jaume Alandes, Josep Delgado de Molina, Enrique Polanco y José
M. Ferrer), basant-nos en les publicacions de les
institucions de la Unió Europea. Per a qualsevol suggeriment, o si desitja
donar-se de baixa de les nostres publicacions, pot contactar-nos en l'adreça europedirect_pre@gva.es Copyright
de les imatges: © European Union 2023 |