|
|||
|
|||
Alerta
nº 49 – gener 2024 |
AVANÇOS
INSTITUCIONALS |
|
|
|
La
Presidència espanyola del Consell de la Unió Europea es tanca després d'un
intens semestre en el qual s'han aconseguit avanços importants en matèria
legislativa i política sota el lema “Europa, més a prop”. Les
quatre prioritats fixades a l'inici del semestre han sigut el
full de ruta de la Presidència espanyola, que ha centrat els seus esforços
en: impulsar la reindustrialització de la UE i la
seua autonomia estratègica, avançar en la transició ecològica, aconseguir una
major justícia social i econòmica i reforçar la unitat d'Europa. |
|
Consell
Europeu del 14 i 15 de desembre 2023 |
|
Els
dirigents de la UE han debatut sobre el manteniment de l'ajuda a Ucraïna, la situació a Orient Pròxim, l'ampliació i les reformes, la revisió intermèdia del pressupost a llarg
termini de la UE per a 2021-2027, la seguretat i la defensa, la migració, els
atacs híbrids, la lluita contra l'antisemitisme, el racisme i la xenofòbia, i
l'Agenda Estratègica de la UE per al període 2024-2029. |
|
Programa
de la presidència belga |
|
Bèlgica
assumix la presidència rotatòria per tretzena vegada, en un moment en què la
Unió Europea es troba en una cruïlla, bregant amb les conseqüències de
l'agressió il·legal russa a Ucraïna, la pandèmia, la crisi energètica, la
desinformació, els fenòmens climàtics extrems i un conflicte renovat a Orient
Pròxim. La
Presidència belga treballarà per a protegir millor els ciutadans europeus,
reforçar la cooperació i preparar el futur comú. Se centrarà en sis àrees temàtiques i
prestarà especial atenció a mantindre el suport indestructible a Ucraïna. A
mesura que concloga el cicle institucional actual, la Presidència donarà
suport a una transició sense fissures al següent. Donarà suport a l'adopció
de l'Agenda Estratègica 2024-2029 i prepararà debats sobre el futur de la
Unió Europea. |
PACTE VERD EUROPEU |
|
|
|
La
UE va prohibir el blanqueig ecològic i la informació enganyosa |
|
L'Eurocambra
ha donat llum verda definitiva a una directiva que millorarà l'etiquetatge dels
productes i prohibirà l'ús d'al·legacions mediambientals enganyoses. La Directiva té per objecte protegir els
consumidors de les pràctiques comercials enganyoses i ajudar-los a triar
millor les seues compres. Per a aconseguir-ho, s'afegiran a la llista de
pràctiques comercials prohibides de la UE una sèrie d'hàbits comercials
problemàtics relacionats amb el blanqueig ecològic i l'obsolescència
primerenca dels productes. La
norma pretén que l'etiquetatge dels productes siga més clar i fiable
mitjançant la prohibició de l'ús d'al·legacions mediambientals genèriques com
a «respectuós amb el medi ambient», «natural», «biodegradable»,
«climàticament neutre» o «eco» sense cap prova. Un
altre objectiu important d'esta nova legislació és fer que productors i consumidors
se centren més en la durabilitat dels béns. En el futur, la informació sobre
la garantia haurà de ser més visible i es crearà una nova etiqueta
harmonitzada per a donar més visibilitat als productes amb un període de
garantia ampliat. |
|
Reducció d'emissions de gasos fluorats i
substàncies que esgoten l'ozó |
|
L'Europarlament
ha recolzat l'acord
aconseguit amb el Consell per a una reducció més intensa de les emissions de
gasos fluorats.
El text preveu l'eliminació total dels hidrofluorocarbonis (HFC) d'ací a
2050, inclosa una trajectòria per a reduir la quota de consum de la UE entre
2024 i 2049. També introduïx estrictes requisits que prohibixen la
comercialització en el mercat de la UE de productes que continguen gasos
fluorats i dates específiques per a la fi del seu ús en sectors on hi ha
alternatives tècnica i econòmicament viables, com la refrigeració domèstica,
l'aire condicionat i les bombes de calor. La llei
inclou mesures
per a recuperar i reciclar estes substàncies que es troben en els materials
de construcció (en particular en les espumes d'aïllament) i introduïx
exempcions estrictes per al seu ús com a matèria primera (per a produir
altres substàncies, per exemple en la indústria farmacèutica o química), com
a agents de processos, en laboratoris i per a la protecció contra incendis. |
UNA
EUROPA ADAPTADA A L’ERA DIGITAL |
|
|
|
Llei
d'intel·ligència artificial: Acord sobre regles integrals |
|
El Parlament i el Consell han arribat a un acord sobre la Llei d'Intel·ligència
Artificial. El reglament
té com a objectiu garantir que els drets fonamentals, la democràcia, l'Estat
de dret i la sostenibilitat ambiental estiguen protegits contra la IA d'alt
risc, al mateix temps que impulsa la innovació i convertix a Europa en líder
en este camp. Les regles establixen obligacions per a la IA en funció dels
seus riscos potencials i el seu nivell d'impacte. Els eurodiputats han volgut garantir que
les empreses, especialment les pymes, puguen desenvolupar solucions
d'intel·ligència artificial sense pressions indegudes per part dels gegants
de la indústria que controlen la cadena de valor. A este efecte, l'acord
promou els anomenats entorns de proves reguladors i proves en el món real,
establits per les autoritats nacionals per a desenvolupar i entrenar IA
innovadora abans de la seua comercialització. |
|
La
Llei de dades entra en vigor |
|
La Llei de Dades de la
UA ha entrat en
vigor, millorant l'accés de les persones i les empreses a les dades en el
mercat de la UE. Les noves normes fomentaran l'ús de les dades i garantiran
que es compartisquen, emmagatzemen i tracten respectant plenament les normes
europees. D'esta manera, millorarà la nostra vida com a ciutadans en molts
aspectes, així com el funcionament de les nostres empreses. La Llei de Dades també permet al
sector públic accedir a les dades del sector privat i utilitzar-los per a
reaccionar en cas d'emergències públiques, com a inundacions i incendis
forestals. També protegirà les empreses europees de les clàusules
contractuals abusives en els contractes d'intercanvi de dades, de manera que
les petites empreses puguen participar més activament en el mercat de dades. |
|
Regles
europees per a combatre l'addicció digital |
|
En un informe aprovat pel parlament, els eurodiputats
advertixen de la naturalesa addictiva dels jocs en línia, les xarxes socials,
els servicis d'emissió en continu de pel·lícules, sèries o música, i els
mercats i botigues en línia, que exploten les
vulnerabilitats dels usuaris per a captar la seua atenció, mantindre'ls
connectats el màxim temps possible i monetitzar les seues dades. El Parlament
demana millorar la protecció dels consumidors mitjançant l'ús d'alternatives
de recomanació més segures, fins i tot si estes són menys rendibles per a les
plataformes. El Parlament insta la Comissió a abordar les
llacunes legals i presentar propostes legislatives contra el disseny addictiu. En cas de no
fer-ho, el PE hauria d'utilitzar el seu dret a la iniciativa legislativa. Els
eurodiputats volen una avaluació exhaustiva de la situació i que es
prohibisquen unes certes característiques de disseny nocives, que no estan
cobertes per la directiva sobre pràctiques comercials deslleials, com el
lliscament il·limitat, l'inici automàtic dels jocs per defecte i les
notificacions en temps real constant. |
UNA
ECONOMIA AL SERVEI DE LES PERSONES |
|
|
|
Plataformes
musicals: pagament just per als artistes i algorismes transparents |
|
El
Parlament ha reclamat una normativa europea per a garantir l'equitat i sostenibilitat en el
sector de les plataformes de música digital i promoure la diversitat cultural. Els
eurodiputats demanen que s'aborde el
desequilibri en l'assignació d'ingressos de les plataformes de música digital
ja que actualment deixa a una majoria d'autors i intèrprets amb una
compensació molt baixa. Insistixen en un nou marc jurídic de la UE per al
sector, un àmbit en el qual no hi ha legislació europea, a pesar que este
tipus de plataformes són ja la principal forma d'accés al contingut musical. La
UE ha de prendre mesures per a garantir la visibilitat, prominència i
accessibilitat de les obres musicals europees, entre «l’enorme quantitat» de
continguts en constant creixement en les plataformes de transmissió de música
en continu. Els eurodiputats proposen que «s’estudie la possibilitat»
d'imposar mesures concretes, com a quotes per a obres musicals europees. La
legislació de la UE ha d'obligar les plataformes a utilitzar algorismes i
eines de recomanació de continguts transparents, per a evitar pràctiques
deslleials, com la manipulació de xifres de reproducció, suposadament
utilitzada per a reduir el pagament als artistes. |
|
Reforma
de la governança econòmica europea |
|
El Parlament Europeu ha decidit iniciar converses
amb el Consell sobre el sistema de
governança econòmica, amb èmfasi en la inversió i a dotar-ho de més
credibilitat. El text legislatiu reemplaçarà el
reglament sobre vigilància pressupostària multilateral, l'anomenat «braç
preventiu del Pacte d'Estabilitat i Creixement». El component preventiu
del Pacte d'Estabilitat i Creixement té per objecte
garantir polítiques pressupostàries sòlides a mitjà termini mitjançant
l'establiment de paràmetres per a la planificació pressupostària i les
polítiques dels Estats membres durant els temps econòmics normals. Altres dos textos completen la revisió del marc
de governança econòmica de la UE: el braç corrector del Pacte d'Estabilitat i
Creixement, l'objectiu del qual és garantir que els Estats membres adopten
respostes polítiques adequades per a corregir els dèficits excessius, i la
Directiva sobre marcs pressupostaris que establix normes detallades per als
pressupostos nacionals. |
UNA
EUROPA MÉS FORTA AL MÓN |
|
|
|
Reforma
de la legislació europea sobre migració i asil |
|
El
Parlament i el Consell han acordat la formulació de cinc reglaments diferents, que establixen com compartir la gestió
dels fluxos de migració i asil entre els Estats membres i què fer en cas de
crisi migratòria sobtada. Les normes també regularan com gestionar l'arribada
de persones a les fronteres exteriors de la UE, la tramitació de les
sol·licituds d'asil i la identificació dels quals arriben. L'acord
provisional ha de ser adoptat formalment pel Parlament i el Consell abans que
puga convertir-se en llei. Els colegisladors es van comprometre a aprovar la reforma de les
normes de migració i asil de la UE abans de les eleccions europees de 2024. |
|
El
Parlament Europeu demana un alto-el-foc a Gaza |
|
El
Parlament Europeu ha reclamat l'alliberament immediat i incondicional de tots
els ostatges i el desmantellament de l'organització terrorista Hamàs. Demanda
un alto-el-foc permanent i reprendre els
esforços per a una solució política. Després
de condemnar amb tota la fermesa els menyspreables atacs terroristes
perpetrats per Hamàs contra Israel, el Parlament condemna la resposta militar
desproporcionada d'Israel, que ha causat un nombre de víctimes civils sense
precedents. El
Parlament també expressa la seua profunda preocupació per la greu i ràpida
deterioració de la situació humanitària en la Franja de Gaza i subratlla la
urgent necessitat d'un accés humanitari ple, ràpid, segur i sense traves a
tota la Franja. Els eurodiputats demanen també la restauració immediata
d'infraestructures vitals gazatíes. La
resolució reclama una iniciativa europea per a tornar a canalitzar la solució
de dos Estats i emfatitza l'absoluta necessitat de reprendre immediatament el
procés de pau. |
PROMOCIÓ
DEL NOSTRE ESTIL DE VIDA EUROPEU |
|
|
|
La Unió Europea elimina
els controls en les fronteres Aèries i marítimes amb Bulgària i Romania |
|
La Unió Europea acollirà a Bulgària i
Romania en l'espai Schengen, al març de 2024, suprimint els controls a les
fronteres aèries i marítimes. La supressió dels controls a les fronteres terrestres es debatrà i
decidirà més endavant durant l'any. Això permetrà que les persones i les
empreses es beneficien dels seus drets a la lliure circulació per via aèria i
marítima en entrar a Bulgària i Romania o en eixir d'algun d'estos dos
països. En estos dos països s'han introduït mesures de seguretat i de
cooperació policial i judicial per a garantir la resiliència de la UE enfront
de les amenaces per a la seguretat. Esta novena ampliació de l'espai Schengen
impulsarà els viatges, el comerç i el turisme i reforçarà el mercat interior.
La lliure circulació de persones implica que tot ciutadà de la UE pot
viatjar, treballar i viure en un país de la UE sense haver de realitzar
tràmits especials. L'espai Schengen constituïx la base d'esta llibertat, ja que els ciutadans poden
desplaçar-se per ell sense cap control fronterer. |
|
Acord per a una nova
normativa europea sobre el tràfic de persones |
|
El Parlament i el Consell han aconseguit un acord per a revisar les normes sobre
prevenció i lluita contra el tràfic de persones. L'acord informal ampliarà l'abast de la directiva actual per a
incloure el matrimoni forçat, l'adopció il·legal, l'explotació de la gestació
subrogada i un millor suport a les víctimes. També assegurarà que les autoritats coordinen les seues activitats
perquè les víctimes del tràfic, que també necessiten protecció internacional,
reben suport i protecció adequats i que es respecte el seu dret a l'asil.
Així mateix, tipificarà com a delicte l'ús de servicis prestats per una
víctima d'un delicte relacionat amb el tràfic d'éssers humans, quan l'usuari
sap que la víctima és explotada i introduirà sancions per a les empreses
condemnades per tràfic, inclosa la seua exclusió dels processos de licitació
i del reembossament d'ajudes o subvencions públiques. |
|
El Parlament Europeu insta
a criminalitzar la incitació i els delictes d'odi en tota la Unió |
|
El Parlament demana al Consell que avance en la tramitació legislativa
d'una proposta per a garantir
un nivell adequat de protecció contra l'odi per a tots a Europa. En un informe, el Parlament insistix que el Consell ha d'adoptar una
decisió per a incloure el discurs i els delictes d'odi entre els delictes en
el sentit de l'article 83, apartat 1, del Tractat de la Unió (denominats
«crims de la UE») abans del final de l'actual legislatura. Es tracta de
delictes de caràcter particularment greu amb una dimensió transfronterera,
per als quals el Parlament i el Consell poden establir normes mínimes per a
definir les infraccions penals i les sancions. La legislació vigent en els Estats membres aborda la incitació a l'odi
i els delictes d'odi de diferents maneres, mentre que les normes a escala de
la UE només s'apliquen quan estos delictes es cometen per motius de raça,
color de pell, religió, ascendència o origen nacional o ètnic. Amb l'augment de l'odi a Europa, ja han passat dos anys des que la
Comissió va presentar la seua proposta sense cap avanç per part del Consell.
Els eurodiputats demanen utilitzar la «clàusula passarel·la» per a superar els obstacles plantejats per la necessitat
d'unanimitat. |
|
Reconeixement de la
filiació: igualada de drets per a tots els xiquets |
|
Els eurodiputats han donat suport a un projecte legislatiu per a
assegurar que, quan la filiació siga establida per les autoritats d'un Estat
membre, la resta dels països de la UE hagen de reconéixer-la. L'objectiu és garantir que els xiquets gaudixen dels mateixos drets
que atorga la legislació nacional respecte a l'educació, els servicis
sanitaris, la custòdia i la successió. A l'hora d'establir la filiació a nivell nacional, els Estats membres
podran decidir per exemple si accepten la maternitat per gestació subrogada,
però hauran de reconéixer la
filiació establida en un altre país de la UE independentment de les circumstàncies de concepció o naixement del
menor, i del tipus de família que tinga. Els Estats membres tindran l'opció
de no reconéixer la filiació si resulta «manifestament incompatible amb
l'ordre públic», encara que això només serà possible en casos estrictament
definits. A més, cada cas haurà de considerar-se de manera individual per a
assegurar que no hi ha discriminació, per exemple, contra xiquets amb
progenitors del mateix sexe. |
un
nou impuls a la democràcia |
|
|
|
Iniciativa ciutadana europea per a la prohibició
de les pràctiques de conversió en la Unió |
|
L'organització ACT (Against Conversion
Therapy) ha presentat una iniciativa
per a prohibir les pràctiques de conversió en tota la Unió Europea. ACT indica que la UE exercix un paper clau
en la protecció dels drets fonamentals i hauria de prendre mesures per a
lluitar contra totes les pràctiques inhumanes. La Comissió hauria de proposar
una directiva que afija les pràctiques de conversió a la llista de
eurocrímens i/o modificar l'actual directiva sobre igualtat (2008) per a
incloure una prohibició d'estes pràctiques. A més, per a lluitar contra la moratòria
legislativa, la Comissió també hauria de fer complir una resolució no
vinculant que sol·licite una prohibició generalitzada de les pràctiques de
conversió a la UE. Finalment, ACT demana a la Comissió que
modifique la Directiva sobre els drets de les víctimes per a establir normes
mínimes sobre els drets, el suport i la protecció de les víctimes de
pràctiques de conversió. |
|
Iniciativa
ciutadana europea en defensa de l'agricultura i l'economia rural a Europa |
|
La
iniciativa presentada reclama un nou marc legislatiu protector, que gire entorn dels següents eixos: ús
prioritari de terres agrícoles per a la producció d'aliments; garantia de
sobirania i seguretat alimentària; abordar els problemes de la cadena
alimentària i els alts preus; garantir l'accés dels agricultors i les
comunitats rurals a la infraestructura i el transport, el finançament, la
digitalització, el treball, l'emprenedoria i l'educació. Així
mateix, també demana millorar la gestió de l'aigua per a donar suport a la
seguretat alimentària i establir un Pla Hidrològic Europeu i establir una
Agència Europea per a l'Agricultura i l'Economia Rural, que protegisca
l'agricultura i l'economia rural en el procés de presa de decisions de la UE. |
CÚRIA |
|
|
|
El treballador que no
haja pogut gaudir de tots els dies de les seues vacances anuals retribuïdes
abans de dimitir té dret a una compensació econòmica |
|
La Sentència del Tribunal de
Justícia en l'assumpte C-218/22 relativa a la petició d'un empleat públic
(ajuntament de Copertino), que es jubila anticipadament i de manera
voluntària, d'una compensació econòmica pel període vacacional no gaudit
durant la seua relació laboral i que no és satisfeta per a donar compliment a
la normativa italiana, té la particularitat en la importància que atorga a la
responsabilitat de l'ocupador perquè el treballador poguera gaudir de les
vacances quan li corresponien. Així, el TJUE, manifesta
que tenint en compte del caràcter imperatiu del dret a vacances anuals
retribuïdes i a fi de garantir l'efecte útil de l'article 7 de la Directiva
2003/88, l'ocupador deu, en particular, vetlar de manera concreta i
transparent perquè el treballador puga efectivament gaudir de les seues
vacances anuals pagades incitant-li, si és el cas, formalment a fer-ho, i
informar-lo de manera precisa i oportuna per a assegurar que tals vacances
continuen podent garantir a l'interessat el descans i l'oci als quals
pretenen contribuir, de manera que, si no les pren, es perdran al final del
període de meritació o d'un període de pròrroga autoritzat, o ja no podran
substituir-se per una compensació econòmica. La càrrega de la prova referent
a això incumbix l'ocupador En el cas que no li siga
possible a l'ocupador demostrar que ha actuat amb tota la diligència
necessària perquè el treballador poguera efectivament gaudir les vacances
anuals retribuïdes a les quals tenia dret, procedix considerar que la pèrdua
del dret a vacances a la fi del període de referència o de pròrroga
autoritzat i, en cas d'extinció de la relació laboral, la consegüent falta
d'abonament d'una compensació econòmica en concepte de vacances anuals no
gaudides infringixen l'article 7.1 i 2 de la Directiva 2003/88, així com
l'article 31. 2 de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea. |
CONSULTES PÚBLIQUES |
|
|
|
Consultes
públiques obertes |
|
Estes són son les consultes públiques
destacades, a través de les
quals els ciutadans i les empreses poden compartir els seus punts de vista
sobre les noves polítiques de la UE i la legislació vigent. |
Esta Alerta ha sigut elaborada per l'equip de Europe
Direct Comunitat Valenciana, (Ana
Enguídanos, Jaume Alandes, Josep Delgado de Molina, Enrique Polanco y José
M. Ferrer), basant-nos
en les publicacions de les institucions de la Unió Europea. Per a qualsevol
suggeriment, o si desitja donar-se de baixa de les nostres publicacions, pot
contactar-nos en l'adreça europedirect_pre@gva.es Copyright
de les imatges: © European Union 2024 |