Portals

Nuevo logo ED

SETMANA d'EUROPA

Ves enrere ÚS SEGUR D'AVIONS NO TRIPULATS

ÚS SEGUR D'AVIONS NO TRIPULATS

El Parlament Europeu acaba d'aprovar una actualització de la normativa comunitària sobre seguretat aèria, amb disposicions específiques per a garantir una utilització segura dels avions no tripulats.

Les noves regles europees també busquen impulsar el desenvolupament d'este sector, a l'alça a Espanya, alhora que garantixen la privacitat i la protecció de dades personals.

Fins a la data, els avions no tripulats de menys de 150 quilograms estaven subjectes a la legislació de cada Estat membre. La UE ha decidit proposar legislació davant de l'increment del seu ús i per a permetre el desenvolupament d'un mercat llastat per la diversitat de normatives nacionals.

En els últims tres anys, prop de 3.000 operadors d'este tipus d'aeronaus no tripulades han iniciat la seua activitat a Espanya, segons dades de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), per als que s'apliquen en l'actualitat una sèrie de regles a escala nacional.

Nova normativa

La normativa aprovada este dimarts establix que el disseny dels avions no tripulats "ha d'assegurar que, al ser utilitzats, no suposen un risc per a les persones". A més, "en funció de característiques com el pes o la zona d'operació, l'aparell haurà d'anar equipat amb dispositius per a evitar col·lisions o d'aterratge automàtic".

Els operadors europeus hauran de conéixer la nova reglamentació i "ser capaços d'operar de manera segura, sense crear riscos per a les persones o l'espai aeri". Açò implicarà que, en alguns casos, hagen de seguir cursos de formació.

Per a facilitar la identificació dels responsables en cas d'incident, "els avions no tripulats hauran de portar un codi de matriculació. El nom dels operadors haurà d'incloure's en registres nacionals" (exclosos els operadors dels aparells més xicotets).

Modernització de les regles sobre seguretat aèria

A més d'adaptar-se a la proliferació de dispositius no tripulats, la normativa actualitza les regles sobre seguretat aèria per a adaptar-se al previsiblement augment del trànsit aeri en les pròximes dècades.

També es busca impulsar la cooperació entre l'Agència europea de seguretat aèria i les autoritats nacionals a l'hora d'avaluar els riscos de vols sobre zones de conflicte. Així mateix, la Comissió haurà de desenrotllar estàndards per a la descàrrega en temps real de dades dels dispositius de seguiment de vol quan una aeronau es trobe en perill, a fi d'accelerar la resposta d'emergència.


Comunicat de premsa